Pagina's

Posts tonen met het label zakjes. Alle posts tonen
Posts tonen met het label zakjes. Alle posts tonen

dinsdag 17 februari 2015

Afgetast

Die is weer afgetast.  Dat zeggen we dan als er weer een tas klaar is.


Zo legde ik begin vorige week de laatste hand aan een tas voor een collega.  Het had wat voeten in de aarde en er werden al eens stokken in de wielen gestoken.


Ik kan werkelijk geen stofje uithalen of Panter neemt het in beslag.

Pruts daarentegen is dan weer wat behulpzamer.  Ze is nog steeds erg geïntrigeerd door de naaimachine. Of is het de draad ?

Over naar de tas in kwestie. Op het eerste zicht is het de alombekende Vinktas.  Collega had
nog graag een rits en daarom combineerde ik de tas met de 'Zo geknipt'-tas (zoals ik er hier eens een maakte).
Zo kwamen we tot een handig en ruim model waar ze heel wat spullen in kwijt kan.  Ook binnenin maakte ik nog een binnenzakje met rits.

By the way, mijn helleborus staat nog steeds in bloei.  Braaf plantje !

Ha, we hebben een bewonderaar !

En nog een !  Nieuwsgierige Tompoes, die deze zomer nog mijn garen kwam stelen !




En nu even poseren.  Brave poes !

In de voorbije maanden werd er eigenlijk nog een en ander afgetast.  Het kwam er echter nog niet van  ze te tonen.  Vooruit dan maar.

We beginnen met een toilettasje voor een jarige vriendin.  Alweer een combimodel.  Hier combineerde ik dit prachtig modelletje van Eva Maria met de open wide zippered pouch van Noodlehead.


Verder nog een Vinktas voor de dochter van een vriendin.

En tot slot knikkerzakjes voor 2 leuke neefjes.




zaterdag 24 januari 2015

Schildpad voor Sven en een gewillig fotomodel

Na enkele weken inactiviteit (wat betreft naaiaangelegenheden - de klad was er wat uit zoals ze zeggen), zette ik me verwachtingvol achter mijn ontstofte en geoliede machine.  Ik rechtte de rug, ontspande de schouders en stretchte de vingers.  En kijk, we vormden weer een goed team ! 
Hoog tijd om enkele onafgewerkte projectjes tot een goed eind te brengen.  

Ik begon met het cadeautje voor Sven, het zoontje van een collega van de echtgenoot en intussen al een stoere babyboy.  
Baby's houden van zacht, dus een supersoft schildpadje valt hopelijk ook bij hem in de smaak. Ik koos het vrolijke angrybirdstofje, lekker jongensachtig.  Hij kan er nog heerlijk mee rammelen ook want binnenin verstopte ik een belletje.






Als schildpadje moe is, mag hij wat rusten in zijn slaapzakje.



Enjoy, kleine man !

Een beschrijving van het schildpadje vind je hier.

Heel even zag de tuin er weer een beetje wit uit deze morgen.  Van korte duur helaas, maar we mopperen niet.    
Pruts is fan van sneeuw en wil dan graag naar buiten.  Gewillig poseerde ze naast mijn nog steeds bloeiende helleborus ofte kerstroos, een verjaardagscadeautje van mijn broer en ooh, wat heb ik daar al van genoten! Als madame soleil dan ook nog komt piepen, is het helemaal feest.








Nog een fijn weekend !

zondag 4 januari 2015

Akke akke tuut tuut !

"Is dat voor mij?" is een vraag die de echtgenoot regelmatig stelt als de naaimachine aan het ronken is.
Natuurlijk moet ik hem dan altijd teleurstellen. Ocharme.
Nu heeft hij sinds kort een nieuw speeltje van 't werk.  "Kun je me daar eens een hoes voor maken ?", smeekte hij met een blik erbij zoals de kat van Schrek.  Dan zegt ge niet neen natuurlijk !

Een beter stofje dan de treinenstof van Echino kon ik voor mijn treinfanaat niet bedenken.  Ik had het ooit nog in Amerika besteld want ik was zeker dat het wel eens van pas zou komen. Et voilà !

Er kwam wat rekenwerk aan te pas want de tablet (dat speeltje dus) heeft al een vrij stevige rubberen band eromheen. En vermits ik wat onzeker was en het zonde zou vinden dat schone stofje te verpieteren, maakte ik toch eerst nog een 'kladversie' in een ruitjesstofje.

Met het eindresultaat ben ik best tevreden.  En mijn ventje ook !




Nog een extraatje in het achterzakje …




Piep


Het prototype was wat te smal voor de dikke tablet, maar voor de iPad is ie helemaal OK.  Goed om weten, als ik er nog eentje wil maken.

Bij het definitieve tasje vond ik het ook iets mooier om de hoeken af te ronden.


Weg zijn wij !

maandag 19 mei 2014

Lees- en zwemplezier

Communietijd ! Dat betekent dat ik me dus extra uitleef met het maken van cadeautjes.
Hier volgt deel 1 van de naaimarathon ;-)


Het leeskussen zag ik al bij velen verschijnen. Het blijft dan ook een topcadeau !
De uitleg vind je hier. Achteraan werden ze met flappen afgewerkt.

Een strook van het bolletjesstofje werd nog eens op de witte tassenband gestikt voor een speels effect.



De befaamde Noodlehead had ik al enkele keren gemaakt, telkens een schot in de roos.




Drop de natte zwembroek er maar in, de voeringstofjes zijn waterafstotend.



Veel plezier ermee, jongens !

maandag 21 april 2014

lunchtime en give away

Aan tafel !


Zoals je ziet, was ik de laatste tijd in tassenmodus en liet ik me eens goed gaan.  Variaties op een thema, heet dat dan.  En het thema had u natuurlijk al geraden : de lunchtas.

Laten we de boel eens overlopen.
Bij deze tas inspireerde ik me op de toilettas van Eva Maria.  Het patroon werd uiteraard vergroot en de hoek van de boven- naar de onderkant wat scherper gemaakt zodat de basis niet té breed wordt. 
Een appelzakje mocht niet ontbreken, vond ik : de werkwijze vind je hier bij hilde@home. 
Het bananenjasje maakte ik ooit eens in een zotte bui. En het pennenzakje plukte ik uit de paasboom.


Morsen is toegestaan.  De binnenkant is toile cirée.


Over naar tas 2.
Voor dit tere stofje leek het me veiliger om voor de bodem en onderkant toile cirée te gebruiken. 
Voor de rest mocht het een beetje knallen en de schuine rits zorgt voor een speels effect. 


Bovenaan werd ze afgewerkt met een paspel en ingewerkte rits waarvan je de beschrijving kunt vinden in het 'Zo geknipt'-boek.  Dat stukje had ietsje korter gemogen, want je verliest natuurlijk wel wat plaats.  Als je een thermos wil meenemen, moet je het tasje open laten ;-) ! Binnenin zit terug toile cirée.  Ze mag dus wel eens uitlopen.


Genoeg stof over voor het appelzakje, helaas pindakaas, niet voor de banaan.  Dan halen we de truken van de foor maar boven.  


Nog een blik in het schuine-ritszakje.  Binnenin loopt dat zakje wel degelijk recht hoor.


En dan nummer 3.
Hou je vast aan de takken van de bomen, want het eindigt met een serieuze anticlimax !
Maar dat vertel ik pas op het einde.  


Op pinterest zag ik deze tas.  Met dat idee van die extra zakken wou ik wel iets doen en zo kwam er dus een derde lunchtas. Effe tekenen en ik was vertrokken.  Ik voegde nog een extra voorzakje toe met rits.


Binnenin zit nog een extra piepzakje tussen de twee delen van de voering.  Uitleg hiervoor vond ik ook in het 'Zo geknipt'-boek (hoofdstuk : orde is een binnenza(a)k).


Ze is hoog genoeg voor de thermos.


Je sleutel kan mee aan een musketonhaakje.


Hou het gezond !


Maar dan …
Als het een film was, dan hoorde je nu vervaarlijk tromgeroffel en foeilelijke dissonanten.  Je hartslag zou terstond de hoogte in schieten en zweetdruppels parelen op je voorhoofd.  Dit kan niet waar zijn.

En toch !

In de allerlaatste fase ging het flagrant mis !!!  Kijk nog eens naar die eerste foto van dit laatste reeksje.  Zie je die flap om de boel dicht te houden ?  Die vond ik zo leuk.  Daar moest enkel nog een kamsnap aangezet worden.  Routineklusje.  En toch had ik een raar voorgevoel.
Toen ik de kamsnap wilde sluiten, ging die niet dicht !!!!  Geen lievemoederen hielp.  In een poging de kamsnap eruit te halen schoot mijn schroevendraaiertje op de koop toe nog uit, recht in het stofje.  Grrrrrrr !  Het was maar een klein gaatje en ik kon het wel dichtnaaien, maar je ziet het toch als je het weet he.  Ook sprong er een klein stukje van de zijkant van de kamsnap.  Hij is er helemaal niet uit te krijgen.  Als iemand tips heeft om kamsnaps los te krijgen, laat maar komen.


Intussen probeerde ik op een proeflapje nog enkele kamsnaps uit om uit te zoeken waar de oorzaak lag.  Ik gebruikte nummer 20 en blijkbaar moet je dat stuk uit de tang dat tussen die veer zit ook vervangen.  
Nochtans had ik vroeger ook al nummer 20 gebruikt zonder problemen.  

Nu zit ik dus met een tas met een flap die niet dicht kan :-(

En nee, tassen kunnen niet praten, of hoorde ik daar nu toch iets ?




Dan nu nog het goeie nieuws !  Je kan één van de lunchtas-setjes winnen. 
Schrijf in een reactie welke van beide je verkiest.  Nummer 3 doet nu helaas niet meer mee.
Rond 1 mei wordt de winnaar geloot.  Veel succes !