Showing posts with label minirondellit. Show all posts
Showing posts with label minirondellit. Show all posts

5.6.18

Uutta, vanhaa


Jatkan vielä edellisen postauksen aihepiirissä, ajasta ja sen tuomista muutoksista.

Kauan sitten, nuoruudessani, siinä 12-13 -vuotiaana, oli hyvin suosittua koulun kautta hankkia kirjeenvaihtokavereita. Jep, etanapostia :) Luulen, että harva nykynuori osaa edes kuvitella miten jännittävää oli ensin odotella kuukauden verran, että mistähän maasta sen penpalin saa, onko se tyttö vai poika... Ja sitten ensin kirjoittaa kirje ja ruveta odottamaan vastausta, viikkojahan siihen saattoi kulua. Kun nykyään instassa, facessa, whatsappissa ym. yhteydenottoon kuluu minuutteja tai sekunteja!

Pisin kirjeenvaihtokaveruus oli minulla aivan aikuisikään saakka, tapaamisiakin oli tämän yhden ihanan ihmisen kanssa. Mutta lasten syntymien jälkeen kirjoittelu harveni, hän sairastui... En saanut viimeisiin kirjeisiin vastausta.

Viime kesänä korukamuni Kaisli vinkkasi kansainvälisestä postikorttien lähettämisestä. Wau! Saat osoitteita ja lähetät kortteja tuntemattomille, aina uusille ihmisille ja kun oma kortti on perillä, se rekisteröidään ja sen jälkeen oma osoitteesi annetaan jolle kulle sivustoon liittyneelle.
Siis oikeesti, wau! Ei sitoutumista kirjoittelemaan jatkuvasti kenellekään, uuden osoitteen saa, jos haluaa, voi pitää taukoja, jos ei huvita ja ennen kaikkea, mitä mahtavia kortteja ja tekstejä onkaan tullut vuoden sisällä!
Omassa profiilissa (nimimerkillä) voi kertoa itsestään ja toiveistaan. Ja miten nautinkaan kortin valitsemisesta juuri sille henkilölle, jonka tiedot ruudulle pompsahtaa!
Tässä linkki sivustolle
ja tässä kuva viimeisimmistä postiluukusta ilmestyneistä korteista - Armeniasta, Kiinasta, Malesiasta, Usasta, Ruotsista ja vaikka mistä :)









Kaislista löytyy aasinsilta tähän eka koruun. Neiti on jo rippikouluiässä ja varmaankin teen hänelle sitten loppukesästä jonkun korun.
Tässä on ihanaisia makeanvedenhelmiä, mustia pikkuruisia spinellejä sekä musta korumetalliketju ja hopeiset pikkuhelmet, lukko ja risti. Erityisen sopiva aikuisuuden portilla olevalle, mutta aikas hurmaava myös aikuisemman naisen kaulalla. Risti on kooltaan vain reilun pari senttiä, sellainen yksinkertaisen vaatimaton, mutta sileä ja kaunis.

https://www.magskoru.com/tuotteet.html?id=7/



Tein myös yhden rukousnauhan viime viikon helteillä, kun löysin nuo vilvoittavat siniset :) akaatit. Tuntui aivan upealta kierittää hopeisia linkkejä. Ajatelkaas, että sormet vielä muistivat linkkien tekemisen parin vuoden tauon jälkeen.
Rukousnauhasta tuli raikas, taivaansininen, sen viimeviikkoisen aurinkopäivän, ei tämänpäiväisen sateisen värinen. Ehkä tätä sormeillessa muistaa, että murheiden ja huolien jälkeen sinitaivas taas pilkottaa, pilvet väistyy.
Risti ja ruusulinkki ovat hopeoituja, helmien linkkilanka ja välirenkaat hopeaa. Tämäkin on niin keveä ja raikas, että sopinee monenikäiselle.



4.7.14

Kesää, aurinkoa, vettä

Aah! Aurinko kimmeltää jo aika ihanasti veden pinnalla. Tosin tuuli tekee aikamoisia aaltoja, mutta hienojahan nekin ovat. Jos kesällä onkin hauska soudella rantaa hiljakseen, niin tämän päivän rannekorussa vesi pärskyy moottoriveneen keulassa ulapalla :-)



Upeita lamppuhelmiä on korussa kaksi erilaista paria, hopealenkeistä punoin selkeää muinaisketjua.
Pienet hopeisiin korupiikkeihin kiinnitetyt akvamariinirondellit ovat kuin kuultavia vesipärskeitä tuossa lamppuhelmien keskellä.

Turmaliinikvartseissa kirkkaan kvartsin sisällä on vankina mustia turmaliinipuikkoja tai 'hiuksia'.

***

Innostuin tekemään kesäisen korusetin hehkuvanpunaisista korallihelmistä. Kirkas punainen oli joskus aivan suosikkivärini, ympäri vuoden. Edelleenkin se saa aikaan lämpimiä tunteita. Tällä kertaa punainen koralli sai parikseen vedenturkoosia tsekkiläistä lasia. Koralli on kevyttä ja nämä helmet aika pienoisia, joten setti on keveä ja ilmava. Toisella sivulla korussa on korallikiekkojen sijaan suloinen lamppuhelmi-lintu.


Korvakoruissa on tuollaisissa kierteisissä hopeapohjissa kaiverretut koralliruusut, söpöt.


***

Korukoplassa on alkamassa uusi haaste! Tulkaa mukaan ekakertalaisetkin!

***

17.11.10

Muunneltu vai luonnollinen

Korukiviä käsitellään ja muokkaillaan monin eri tavoin. Vaikka olenkin viime aikoina pyrkinyt löytämään mahdollisimman luonnollisia, värjäämättömiä ja kemiallisesti käsittelemättömiä kivihelmiä, niin... Joskus vaan jokin käsittely tekee kivistä niin mainioita, että niitä täytyy nähdä lähempää.Tähän akaattiin on pintakäsittelyllä saatu aikaan verkkokuvio ja etenkin noissa epäsäännöllisissä ja kiiltäviksi hiotuissa kivissä se on aivan mainio. Osa korun helmistä on pyöreitä ja himmeitä, osa kiiltäviä murikoita ja ne korostavat mukavasti toistensa ominaisuuksia. Pikkuiset välihelmet ovat kuukiveä.

Carnac-kaulakorun helmet ovat reilunkokoisia, joten koru sai jäädä lyhyeksi. Kaulakuva on epätarkka, mutta siitä näkyy kuitenkin tuo korun asettuminen aivan lähelle kaulaa.


Korukaupassani on vielä tämän päivän ajan tarjous rannekoruista. Siitä muistuttamaan keskeneräinen rannekoru, joka odottaa vielä lukkoaan. Viivytin uusien lukkojen tilausta ja nyt ei ole aavistustakaan milloin ne saapuvat, hiukka harmittaa.

Rannekorussa on Boulder-opaalia laattoina ja väleissä Perun sinistä opaalia oikein kirjavia kappaleita. Tähän tulee hyvin pelkistetty lukko, sillä kivissä riittää katseltavaa, ne ovat omasta mielestäni aivan ihanat!

12.10.10

Joskus hetken harmittaa

Vaikka en yleensä anna pienille vastoinkäymisille periksi, niin tänään olen heitellyt kiviä. Ja ihan näitä korukiviäni!
Tapahtui ensin nimittäin jotain, mitä ei ole ennen sattunut. Valmiiksi koruun istutettu kapussikivi sai halkeaman... Katselen kaikki saapuvat kivet suurennuslasilla virheiden varalta, joten en osannut odottaa tuota. Nyt sitten testaan vielä pudottelemalla kaikki tulijat, ettei tarvi valmisvaiheessa harmitella. Prrhhmm...

**
Japanilaistunnelmiin tein Geiko kakkosen, samat materiaalit (taidelasihelmi, onyksi, turmaliinikvartsi, makeanvedenhelmet, riipuksessa minispinellit, -turmaliinit) kuin ykkösessä paitsi hopeaosat kirkkaina. Perinaisellista tunnelmointia, hälventää harmitukset.

3.10.10

Piiloleikkejä

Jos taas kerran väitän, että tämän korun helmet löysivät toisensa sattumalta, ette taida uskoa... Silti niin on!


Hurmaavan blingiksi naamioitu iso laavakivihelmi oli aivan 'täyteostos' - kun ei viitsi yhtä ja kahta tuotetta tilata, kun postimaksut kerran vetää enemmänkin. Eli suunnittelematon ;-)

Sekin on onnenkantamoinen, että pitkään nurkassa seisseestä Swarovski-loodasta löytyi kaksi täsmälleen riipuksen kristallien sävyä olevaa rondellia. Ja sitten nuo kuumakäsittelyllä laavakiveksi naamioidut akaatit, taisivat nekin melkein puoli vuotta odotella paikkaansa.

Mukavan bling, mutta ei kuitenkaan liikaa kimallusta ankarampaankaan makuun.
*Naamioitu*

*Piilosilla*-rannekorussa on todellakin hiukan piilossa monia kauniita violetin, lilan ja hennon vihreänkin sävyjä; helminä upeaakin upeammat A-luokan dendriitti-opaalit ja fluoriitit, rauhoittamassa yksi täysin yksivärinen vaalea akaatti.
Sainpas taas tehdä rannekorun, johon ujutin pari pikkuriipusta, ruttuisen hopeahelmen ja miniakaatin.

Ja viimeisenä

upeiden syysilmojen kunniaksi vähän tuulessa lenteleviä lehtiä!

Picasso-jaspis on hauska kivituttavuus, jonka kuvioissa ja väreissä löytyy paljon vaihtelua. Keräsin nauhasta pienen otoksen, ei niitä kaikkein suurimpia kontrasteja vaan lempeitä sisaruksia, leikkisää viivakuviota, ruskansävyjen rinnalle sumuista sinertävänvihreää, heleää beigeä, lämmintä terraa...

Leikin vuoksi yhdistin jaspishelmiin yllättäen säihkyvänmustia spinellirondelleja ja hopeisia välihelmiä symmetrisen epäsymmetrisesti. Säätöketjun päässä on vielä pikkuinen spinelliriipus.
*In the wind*

***
Vielä huomenna klo 18 mennessä lähetetyt tilaajapalautteet osallistuvat arvontaan! -klik-

2.8.10

Sayuri ja Geiko


Sayuri-kaulakoru / Geiko-rannekoru

-onyxiin istutettu jaspis-riipus, onyx, taidelasihelmet, japanilaiset vintage-helmet, makeanvedenhelmet, kvartsihelmet, turmaliinirondellit, spinellirondellit, hopeiset välihelmet ja lukot

Innoittajana korussa oli tällä kertaa elokuva 'Memoirs of a geisha', siitä etenkin kohtaus, jossa Sayuri esittää huikean tanssin 'lumisateessa', juhlassa, jossa hän muuttuu 'maikosta' 'geikoksi', harjoittelijasta täysivaltaiseksi geishaksi.

**

17.7.10

Talon valtiatar

Taas ollaan nerik-osastolla! (nerik = näitä en raaski ikinä käyttää)

Again I managed to open my treasure-chest and use one of the briolettes I thought I never will!


Tilasin aivan vartavasten tähän settiin nämä upeat keltaiset kuutiolliset zirkoniat. Halusin nääs juhlavan setin, mutta ilman kultaa, koska sitä useimmat korujen käyttäjät tuntuvat vierastavan.

The golden yellow cz-drops are so cute and they make this set a bit more luxurious, without using gf-parts, which would compliment the black rutiles so well. The pendant-briolette is tourmalinated quartz and it is huge, 22 mm high. In the pendant I used small faceted rondelles of same stone, and one of the cz-drops.

Mutta se varsinainen nerik-kappale on aivan uskomattoman kaunis turmaliinikvartsi-brioletti, jossa on erityisen kaunis viistehionta sekä runsaasti mustaa turmaliinisäiettä. Olen aina välillä 22 mm:n jättibriolettia hiukan kurkistellut ja suunnitellut riipusta. Kuitenkin pitäydyin tässä maltillisessa (?) mallissa.
Kaulakorun ryppäässä on pieniä viistehiottuja turmaliinikvartsi-rondelleja, joissa myös on aivan upeasti noita mustia turmaliinipiikkejä.

Erikoissetti sai nimensä muinaisesta Egyptistä, Nebet Ber, Talon valtiatar, taustaa voi lukea tästä linkistä.
This festive set was named Nebet Ber, which in ancient Egypt meant the 'mistress of the house', an interesting link about that here.

Ähh-tilanne :-), korvakoruissa menossa numero 11, muutkin mukaan lukien 19... Mutta määrällähän ei ollut väliä, vaan sillä, että tuntuu hyvältä. Tänään on hiukan viileää tuulenvirettä havaittavissa, ah, ihanaa!

12.7.10

Ja Pulleriini-kaulakoru


Täytyihän settiin kaulakorukin saada. 'Löysin' vielä pieniä akvamariini-rondelleja, niitä hiukka rustiikkeja myös :-) eli epätasaisia kooltaan, viimeistelyltään ja värisävyltään. Juuri sellaisia ryppääseen katoavia pikku kauneusvirheitä.
Ja tietenkin kaulakorussakin on savukvartsia pulleiden akvamariini-ovaalien seurana, riipuksessa minirondellien alla ammoniitti kuten rannekorussakin. Kaulaorusta tuli sellainen kallioisia rantoja ja vähän tuulisiakin säitä muistava koru.


Kunhan ilta viilenee (??) niin voi ajatella juottamista, siis hopean; oma masu on pullollaan vettä, mehua, piimää, teetä...

7.7.10

Ladybird

Kävin eilen Retretissä. Paljon nähtävää, paljon mielenkiintoista katseltavaa, vanhaa arvotaidetta lukuisilta suomalaisilta naistaiteilijoiltamme; oheisnäyttelyssä raikasta ja erilaista uudempaa otetta, haluan mainita Teemu Saukkosen ja Merja Haapalan 'hidas katse'-kokoelman. Retkeilkää Retrettiin!

En muista nähneeni etukäteismainintaa Oiva Toikan lasitöistä tuolla luolaston näyttelyssä, mutta siellä niitä ihanuuksia oli! Niinpä sitten, Oiva Toikan innoittamana tämänpäiväinen koruni, Ladybird, joka rakentui tuon hurmaavan käsintehdyn taidelasihelmen ympärille!


Oikeastaan kuvittelen, että tähän rakentuu vielä koko kaulakorukin, mutta riipus nyt ainakin alkajaisiksi näistä tarkoin varjelluista herkuista - katsokaa tuota makeanveden keishi-helmen värikirjoa ja kiiltoa! Samat sävyt löytyvät lasihelmessä ja pikkuherkkuina apatiitti, ametisti ja punainen spinelli.
En saanut kuvaan tämän riipuksen herkkyyttä, se näyttää pelkältä möykyltä :-(

7.5.10

Girlie-girlie uudelleen

Olen välillä aikamoinen jahkailija, en osaa päättää puoleen enkä toiseen. Tämä näkyy monessa käytännön asiassa elämässäni.
Ja näkyyhän se tässä korunteossakin! Toisena päivänä pidän yli kaiken joistain juroista ja karuista, juuri ja juuri sileäksi hiotuista kivistä ja toisena päivänä sitten näistä ihanaakin ihanammista kuultavista, viistehiotuista herkistä kaunottarista.

Pidin itse aikanaan niin paljon pinkistä Girlie-girlie -setistä, jonka tein ystävälleni, että tuntui mukavalta nyt tehdä siitä uusi versio. Tähän löysin todella kauniita ametriineja, joissa on siis ametistia ja sitriiniä, joten osa helmistä on violetteja, osa kellertäviä ja jotkut vielä kirjavia.

Rannekorussa on nytkin mukana mystisiä kvartseja ja pikkuriipuksissa lukon vierellä ametistia.
Korvakorujen koukuissa on ihastuttavat viistehiotut ametistit.
Jos äitini yhtään pitäisi violetista, niin hän saisi korun näistä helmistä, mutta kun... No, äidille on valmistumassa jotakin aivan muuta.

29.4.10

Vappukukkia, eiku, perhosia...

Tein muutaman filigraaniperhosen riipuksia varten ja kokeilin sitten aivan pikkuruisia. Nämä puolitoistasenttiset ovat jo aika pienet, mutta jotenkin jäi ajatuksiin kokeilla vieläkin minimpiä. Korukivinä on keltaiset multiakvamariinit.

Kyllä taas on kuvani niin harmaat, toivottavasti ehdin huomenna valoisan aikaan kuvata uudelleen.

Kaikille blogissa piipahtajille oikein reipashenkistä ja iloista Vappua!



***

x

**
(Vappuna osa perhosten kuvista vaihdettu.)

7.3.10

Avara luonto

Onhan tuo aiemminkin tullut kerrotuksi, katselen television luonto-ohjelmia ja lauantai-illan Avara luonto on suosikkejani. Oikeastaan katson sen uusinnan sunnuntai-aamuisin, kaikessa rauhassa, kaffekupin kera.

Merten syvyyksistä löytyy kaikkea ihanan värikästä elämää, aivan uskomaton on niiden eläinten värikirjo, mutta eräs melkein väritön polttiaiseläin herätti tällä kertaa ahaa-elämyksen.

**
Posti toi taannoin hienoja ja harvinaisia solar-kvartseja, jotka nostivat mieleeni ensi ajatuksena kesäiset voikukkien höytyvä-kukinnot. Eikö vaan?


Aamuisen luonto-ohjelman jälkeen syntyi kuitenkin ajatus Medusa-korusta, tässä linkki googlen kuvahaun tulokseen -meduusa-

Kaulakorun riipuksessa on iso, kauniisti kuvioitu hill tribe -hopeinen kolikko ja yksi ihanainen kvartsi. Kevyessä, taotussa hopeaketjussa on muutamia pieniä kuukivirondelleja.
Taaskaan en ole surullinen vaikka koru jäisi itselle, kauppaan sen kuitenkin lisäilen.




4.3.10

Ruusunpunaista, luumunpunaista, rubiininpunaista

Edelliset Adat saivat 'pikkusiskon', Floran, hentoa ja herkkää, hyvin vaaleaa ruusukvartsia.

Riipuspisara on nytkin viistehiottu, samoin sykerön pyöreät ruusukvartsit ja granaatit sekä 1 keltainen sitriini. Helminauhaosuuden ruusukvartsit ovat pienoisia, 4mm, sileitä rondelleja ja niiden välissä on sitten Miyukin rubiininpunaisia delicoita. Tämä kaulakoru on niin söpö :-)


Vahvempaa värisarjaa on rannekoru, kasvimaailman nimi silläkin, Ciruela 'luumupuu'. (Joo, kevät ja kesä ja syksykin ovat tulossa...)

Rannekorun keskellä on kertakaikkisen upeansävyinen kierteinen akaatti, johon korun muut kivet sointuvat hienosti. Akaatti on reilunkokoinen, 15x20mm. (Helmiliina, mä haluun näitä lisää!)
Käärmeennahkajaspisten kirjavuus tuo eloa yksivärisiin kivihelmiin, joista rubiininpunaiset jadet piilotin helmihattuihin ja hurmaava granaatti sai seurakseen riipukseen hiukan ketjua ja 'jonkin' jaspiksen. Hopeaosat on kevyesti patinoitu.

1.3.10

Kevään ensimmäinen päivä

Kyllä. Kevät on ajoissa, aivan kuin valtavasta lumimäärästä olisi jo puolet huvennut parissa päivässä!? Varokaa siellä liikenteessä, liukasta on!

Kaikkien pikku itujen ja taimien puhkeamista odotellessa - kuinka moni on jo kylvänyt kesää varten kaikkea kivaa? - minä esittelen näitä kivikukkia tai ryppäitä tahi terttuja.

Helppo arvata, mistä Adat saivat nimensä, tulihan tuo Piano-elokuva viikonloppuna telkusta ties miten monetta kertaa. Minä jaksan iloita onnellisista lopuista.

Ada I

Ensimmäinen on aika dramaattinen mustan onyxin ja pienten väriläiskien yhdistelmä ja toisessa on sitten ametistia kaikessa ihanuudessaan. Molemmissa on suloisia pikku makeanvedenhelmiä ja swarovskeja, muutama musta spinellikin, antamassa lisäilmettä sykeröön.

Riipukset ovat korkeudeltaan n.4cm ja isot, upeasti viistehiotut pisarat n.13-15mm. Onyxissa on erikoisuutena vielä pieni Swarovskin kristalli-koriste. Lisäsin nämä korut jo kauppaankin.

Ada II

Maaliskuussa blogin päivitystahti harvenee varmasti helmikuuhun verrattuna, mutta monta mielenkiintoista, uuttakin, helmituttavuutta voin luvata.
Iloista alkavaa viikkoa ja kuukautta, armaat lukijat!

24.2.10

Aavikko puhkeaa villiin kukkaan

Aika harvoin pidän kokonaisesta runosta. Yleensä vain osa siitä saa minut lentoon, joskus vain sana tai kaksi. Ne sanat sitten synnyttävät korujakin. Näin on.

E.m. syystä, mutta myös laiskuuttani en kopioi tähän koko runoa, menkää kirjastoon! :-D

Siis osa Eeva Kilven runosta Animalia:

"... äkkiarvaamatta syvänteistä löytynyt,
pieni sipuli joka meissä yhä kätkee kukan
ja kasvun mahdollisuuden.
Niin mummotkin itävät
ja heidän aavikkonsa puhkeaa villiin kukkaan
kun..."

Eikös ole huikea kielikuva! "heidän aavikkonsa puhkeaa villiin kukkaan" pienestä kuivettuneesta sipulista... Jee!
Tästä sipulista en tiedä, onko vasta puhkeamassa vai mitä lie, mutta aavikkohiekan väristen pienten mv-helmien nauhassa riipussykeröllä lämpimänsävyisiä helmiä kauniin kauniin (ja pitkään suojellun) savukvartsibrioletin ympärillä.

**
Ja anteeksi, näitä lintusten pesiä taitaa nyt syntyä monta, monta - löytyvät kaupasta.



**

Tähän päättyi minun ÄHH tällä kertaa. Koruja syntyi helmikuussa yli 30. Pidän jatkossa välillä hengähdystaukoakin täällä blogissa eli päivitykset harvenevat.

Kauppaa päivitän mahdollisimman usein ja kuuntelen aina yhtä mielelläni toiveitanne :-D

**