torsdag 29 januari 2009

En vacker stund....

Bild lånad från Spädbarnsfonden
Igår var jag på nåt så underbart.... ett andningshål....en stund att bara vara ledsen!
Jag och A har tidigare gått på en samtalsgrupp med Spädbarnsfonden. Nu har de börjat med en grupp igen och det kändes så skönt att få sitta i en lugn och vacker miljö och möta människor som verkligen förstår ens sorg, som alla bär sin "osynliga sorg".
Kändes skönt att ta fram alla dom hårt undangömda känslor som finns där inne hela tiden och gnager. Men samtidigt ledsamt att inse att man inte är ensam, nya drabbas hela tiden. Så förbannat orättvist!
Ska inte gå in mer på det men måste bara berätta om denna underbara förening som alltför få tyvärr känner till. Ni hittar deras hemsida här.
Idag ska jag och R åka till Falun en snabbis, helst hade jag velat gå lite på loppis, men vet inte om energin finns där? Hmm, ska gå och äta lite så kanske energin kommer tillbaka.



måndag 26 januari 2009

Blandad kompott

Jaha, vad ska man skriva om idag då?
Här hos oss har det iaf kommit en massa snö, trodde aldrig att det skulle sluta snöa. Eller det har det ju inte gjort heller, singlar fortfarande lite snö i luften. Gjorde ett tappert försök att skotta igår men det var alldeles för tungt för en klenis som jag!




Under helgen han vi även med ett besök på Tulavippan, har aldig varit där förut. Fanns mycket att titta på. Hade nog kunnat gå och strosa mycket längre men jag hade mina 3 st bromsklossar med mig.... Kom iaf hem med de här två ljusstakarna och ett monogramlakan (som ska bli gardin). Stod länge och fingrade på en sak, men då kom min käre A och undrade om jag var helt blåst! Hmm, får nog åka dit själv istället. Ofta förstår han inte alls hur jag tänkerm ig saker, men sen när det är gjort så håller han oftast med om att det blir bra. Slutsatsen av det borde ju vara att han skulle lyssna på mig och låta mig bestämma, hihi!

Igår började jag rensa ut bland Rasmus kläder, han ju börjat växa ur de minsta kläderna nu. Var med en viss sorgsenhet jag vek ihop de små plaggen. Mycket av dom köpte vi ju till storebror. Kommer ihåg hur "galen" jag var när jag väntade honom. Shoppade, pysslade och stökade om hemma. Allt för att det skulle vara perfekt när han kom......Det var det ju också, men han fick ju aldrig uppleva den omsorgen. Men jag är så glad att jag har den graviditeten av naivitet. Kunde ju inte alls släppa loss på det viset när jag väntade de andra två. Kunde ju inte ta nåt för givet då. Visst handlade jag och pysslade lite då, men det var inte med samma självklarhet. Gjorde det nog delvis för att jag skulle inbilla mig om att det skulle gå vägen!
Åter till plaggen...kändes lite vemodigt att vika ihop dom och inse att de förmodligen aldrig mer ska bli använda. Mina två sista graviditeter har varit främst så psykiskt påfrestande så det känns som att vi har gjort vårt nu. Men samtidigt svårt, känner man sig nånsin klar? Kommer vi aldrig mer få uppleva den där underbara känslan att få upp sin bebis på bröstet för första gången? Svår känsla, vi kommer ju alltid vara en för lite i den här familjen....
Nu ska ja ta och packa på oss kläder och ta en promenad.






söndag 25 januari 2009

Söndagsmys!

Här har lugnet äntligen kommit. L ligger i sin säng och sover. R har slumrat till i soffan, har pallat upp honom med mitt duntäcke. Ser riktigt mysigt och skönt ut. Mannen står ute i köket och lagar mat åt oss. Kött, pommes och sås. Mums...

Sen var han så gullig och handlade hem grekiskt bröd och tsatziki till mig, sa i bilen igår att jag var sugen på det och det kom han ihåg när han var och handlade idag. Världens bästa!!


Så nu ska vi krypa upp i soffhörnet och äta god mat och se en film. Riktig lyx för två slitna småbarnsföräldrar!

lördag 24 januari 2009

Snö, snö och snö!!

Utanför vårat fönster vräker snön ner......
Svårt att föreviga på bild, sprang ut...knäppte ett kort och sen sprang jag in igen! Allt för att ni skulle få se. Antar att ni "alla" som befinner er i Thailand njuter nu! Alltid skönt att höra att det är dåligt väder när man själv är på semester!
Nej, bättre att kura inomhus idag! Tidigare i veckan var jag på Blomsterlandet och handlade lite nya blommor. Bl.a. den här doftrankan. Ska försöka att inte ta död på den.




Sen har jag stickat klart min sjal, var så roligt för det gick så fort! Var svårt att fota den, men är så nöjd. Vit och mjuk, kan det bli bättre? Ska göra en till tror jag och sen ska jag prova mig på en virkad variant. Är så roligt att virka och sticka men jag tycker att dte är svårt att hitta mönster som är begripliga. Jag är verkligen blond när det kommer till beskrivningar!!
Ang. mitt lilla test av mannen så blev det snabbt avslutat igår.....Hmm, tror nån tipsade honom *blink*. När jag för en gångs skull skulle statuera ett exempel så sköter han sig!! Hihi, ja, men det kommer fler tillfällen. Men det är skönt att veta att jag verkar inte vara ensam med det här "problemet".
Nu ska jag ta tag i lunchen!
Ha en trevlig helg allihop!!







torsdag 22 januari 2009

Test av min kära A

Kan bara inte låta bli att retas lite med min käre man, han läser nämligen inte vad jag skriver...


Som ni kanske läste förra veckan så var han på kurs. Han kom ju hem i torsdags, alltså precis en vecka sen. Nåt jag alltid tjatar om är det ständiga plockandet här hemma.....jag antar att jag inte är ensam om det problemet.


Så då till testet! Tänkte kolla hur länge hans väska kommer stå utan att han packar ur den!! Nu står den i badrummet på golvet där han parkerade d. en kvällen han kom hem för att ta ur tandborsten. Den har nu stått där en vecka och det kliar i fingrarna att ta bort den, men ska inte!


Så ni som känner min kära A, tipsa honom inte!!!!




Idag kommer min mamma hit och ska vara lite bärhjälp, och nej det är inte möbler ska bäras utan lilla Rasmus. Han är oftast bara nöjd när man bär på honom eller går runt och bär på honom. Så idag skulle hon avlasta lite. Så jag ska passa på att städa. Kul? Nej, men nödvändigt!! Men jag lovar, jag ska städa runt väskan ;)



måndag 19 januari 2009

Snälla farmor & farfar handla mer kråkor!

Alltså Lovisa är verkligen rolig just nu, man vet aldrig vad hon ska säga!
Följande utspelade sig vid matbordet idag:
Lovisa sitter vid matbordet och petar i näsan.....
Helst plötsligt slinker en kråka in i munnen.
Usch, fy, säger jag åt henne. Kråkor är blä!
Då tittar hon på mig och säger på sitt lite roliga språk:
-Isa om kråkor! (Vilket betyder Lovisa tycker om kråkor)
Sen slår hon ut händerna och säger:
-Kråkor slut! Fammo å Faffa köpa nya!
Så nu vet ni farmor och farfar, nya kråkor är det som gäller!!!
Man blir ju så full i skratt och kan ju inte gärna fortsätta vara arg, förhoppningsvis så är det en kort fas och att hon snart kan hålla fingrarna i styr!

Ofrivilligt varmt!!



Här har vi haft en lugn helg, vilket ju tyvärr betyder att vi inte fått så mycket gjort.

Tyvärr så fick vi ett oväntat problem.....upptäckte i fredags kväll att glassen i frysen hade smält. Visade sig att vi bara hade nån grad kallt fast displayen visade -18 grader. Vi har ju försäkring kvar på vitvarorna men finns ju ingen att ringa en fredag kväll. Packade det som inte tinat i en kartong och ställde ut....tur det är rätt årstid iaf!
Är bara så typiskt när vi för en gångs skull inte köper det billligaste utan köper nåt som ska vara bra kvalite.
Så nu får vi stå utan frys minst en vecka då de inte kunde komma och titta på den förrens på fredag.



I lördags bakade jag och Lovisa kladdkaka. Hon älskar att vara med och vispa och sulla! Men det bästa är ju att göra rent bunken med slickepotten!!!



Idag ska vi försöka ta oss ner på stan och handla ett garnnystan. Har börjat på en sjal men nu är garnet slut. Enl. beskrivningen så ska det bara vara ett nystan och mitt är då redan slut och själen är då inte klar. Men det är ju inget ovanligt att jag och mönster inte är överrens...



onsdag 14 januari 2009

Tack!



Den här fina awarden fick jag av Linda som har den fina bloggen Rommemys. TACK!!!




Sitter nu och pustar ut i soffan. Idag gick nattningen ganska smidigt, mutade Rasmus med lite ersättning i flaska så han låg så nöjt i soffan och smackade medans jag nattade Lovisa.

Tänk att man kan njuta så mycket av tystnaden. Men det är kanske för att man aldrig vet hur länge den varar med 2 små barn.

Nu ska jag krypa upp i soffhörnet igen och fortsätta titta på Top Model.



Eloge till alla ensamstående!

Måste bara börja med att hylla alla ensamstående, jag fattar helt enkelt inte hur ni lyckas?
Mannen i huset drog på kurs igår så det var jag som var solo med barnen. Gick bra på eftermiddagen, men sen när vi kom till nattningen så uppstod ett klart problem.......Vems skrik ska man uppmärksamma?
Kan säga att jag sprang som en dåre mellan sovrummet, där Lovisa låg och var ledsen för jag inte var där, och vardagsrummet där Rasmus satt i gungan och var förbannad för att han var tvungen att sitta där och inte få nån mat!
Kan säga att jag var helt genomsvettig när Lovisa väl hade somnat!
Men som tur är så kommer han hem sent ikväll så jag behöver bara klara det ikväll också.

Har tagit lite nya bilder iaf! Men surar faktiskt lite över att mina bilder blir så mörka, svårt att lyckas fast det är i dagsljus. Är inte alls nöjd med våran kamera, för det kan väl inte vara fotografen det är fel på?
Den här söta nallen fick Rasmus i julklapp av sin moster

Han får sitta i korgen i v-rummet. Den är numera ommålad och bäddad. Hoppas bara Rasmus snart inser vilken mysig plats det är!

Det här snygga R:et köpte jag hos Mig & Alice. Det står nu på en hylla ovanför Rasmus spjälsäng i vårt sovrum.

De underbara änglavingarna sitter brevid Samuels kort i vårt sovrum, är oftast det första jag ser när jag vaknar på morgonen.


Den här fina fåtöljen har jag fått av mina svärföräldrar. Svärfar var också så snäll och klädde om den åt mig.


Nyinköpta lampan i vardagsrummet, ett av de absolut nödvändiga inköpen på senaste Ikea besöket.


Nej, nu ska jag ta och krypa upp i soffhörnet i köket, få se om Rasmus är med på noterna. Har lite sömn att ta igen......






måndag 12 januari 2009

Gäsp....

Idag blir det en seg dag, sitter här och gäspar i morgonrocken. A har lämnat L hos dagmamman för första gången det här året. Ska bli skönt att komma in i lite vardagsrutiner igen. Nattningarna den senaste veckan har inte varit roliga.
Själv har jag sovit så dåligt i natt....har drömt en massa om Samuel. Kanske därför jag känner mig låg och trött idag! Oftast när jag tänker på honom är det med ett lugn, visst inte kanske glädje alltid men jag kan ändå tänka på honom och inte behöva känna mig ledsen. Men inatt var det så oroligt och jag drömde om förlossningen och begravningen, kanske allt det nya som nu händer med Rasmus påminner om Samuel, vad vet jag?
Undrar ständigt hur vårt liv skulle ha sett ut om inte vi lyckats pricka dom där ynka 0,3 procenten som detta händer för? Vad hade vi varit för männisor då? Hur hade livet sett ut? Vem hade Samuel blivit? Hoppas jag ska finna ro i att se Lovisa och Rasmus växa upp och lite kunna se Samuel i dom. För vilken mamma vill inte se sitt barn växa upp?
Usch, vi fick ju inte ens chansen att se honom slå upp ögonen eller höra ett första skrik.....
F-n vad livet är orättvist!!! Som att det nu skulle vara en nyhet.
Avslutar med en liten dikt som beskriver hur jag känner det idag:
Dagar av längtan
Det finns dagar när
du fyller hela min själ
upptar hela mitt väsen
tänker inte på annat
än hur det skulle
kunnat vara
Det finns dagar när
tomheten efter dig
känns som en
amputation
en del av mig som inte
går att få tillbaka.
Det finns dagar när
jag vill minnas stunden
jag fylldes av din
värme och glädje
blev på djupet berörd
Alla de andra dagarna
i det vanliga livet som är
lever jag i nuet
vänjer mig långsamt med
att du är någon annanstans.



fredag 9 januari 2009

2 armar till och ett par timmar till på dygnet tack!!

Åhh, vad jag önskar mig mer tid och energi.......
Just nu går all min tid åt till att hålla barnen nöjda och att hålla kaoset här hemma stången. Lovisa har inte gått tillbaka till dagmamman än så det blir rätt intensiva dagar. Men hon är bara i en så go ålder just nu.....mig kallar hon lilla mamman eller mamma gullet, ja vad säger man? Sen är hon väldigt kramig och mysig.
Har inte haft tid att ta några nya kort så idag så får ni hålla till godo med bilder på lite önske inköp just nu:
Bilden kommer från Elsas Hem

Tänk att få fylla skåpet med de här underbara kopparna från Krukmakeri Krusidull.



Hmm, skulle bli perfekt i kökssoffan. Bild från C´est la vie Home.





Vill ha, vill ha....... (Bild från Lucky Little Me)


Bild från Alvas Hus
Sen har jag idag lyckats minska min önskelista......har hittat en skänk som var precis som jag ville ha den. Blev såååå glad när jag sprang på den. Så nu behövs "bara" en del slipning och ett par strykningar av den vita färgen. Men det kommer bli så bra. Annars har jag just nu mest projekt som innefattar nån annan. Behöver bl.a. hjälp att möblera om lite samt ny kontakt på en lampa och en hel del saker som ska skruvas upp. Men att tjata är ju också ett jobb, eller?
Nej, nu ska jag krypa upp i soffan och fortsätta titta på Lets Dance och njuta av att det är fredags kväll!






lördag 3 januari 2009

Nytt år, nya tag!

Gott Nytt År till er alla!
Hoppas ni alla fått en skön jul och nyår. Vi har mest flackat runt känns det som, men ganska kul iallafall. Julen har firats på 2 ställen så barnen fick uppleva 2 tomtar. Lovisa blev riktigt rädd först och vågade sig knappt fram. Men sträckte sig så långt hon kunde för att få tag i paketen. Men sen pratade hon glatt om tomten och alla paket hon fått. För oj, vad vi blivit överösta med saker till barnen. Gjorde en rensning i Lovisas rum innan jul och det var nog tur det.
Men "tjatade" iaf till mig en sväng till Ikea i mellandagarna och köpte en hylla samt förvaringsbackar till Lovisas rum och då råkade ju bara lite andra helt nödvändiga saker slinka med......
Rasmus på julafton, helt omedveten om kaoset runt honom! Men nästa år då kommer han nog var med syrran och riva i allt papper.
Lovisa med Kitty väskan, så nu kan hon resa till farbror i Sisco (San Francisco).
Sen har det ju hunnit vara nyårsafton också. Vi firade hemma med goda vänner. Barnen var verkligen fulla i bus, så ljudnivån var på topp! Men mysigt var det, trevligt sällskap och jättegod mat. Tack Malin!!!
Vår förrätt, Toast Skagen




Kom som vanligt av mig med att fota under kvällen men lite bilder på dukningen fick ni iallafall. Blev en rolig kväll som lustigt nog både började och slutade med spyor. Hihi! Fast ska nog i ärlighetens namn säga att avslutningen skrattade jag inte åt....inte just då iaf! Men mannen har fått sig några pikar och kommer nog få en del andra!
Sen är det ju bra att ha lite till godo när jag vill ha nåt genomfört!
Nog tjatat om det....


Måste bara visa de otroligt söta (både till utseende och smak) polkagrismarängerna jag gjorde innan jul. Receptet hittar ni här.


Sen måste jag bara visa de otroligt vackra rosorna som pryder vårt matbord nu. Å nej, det är ingen fjäskbukett från min man. Det är faktiskt han som fått dom av sitt företag eftersom han varit anställd i 10 år. Men alltid kul att ha fina buketter hemma, känns så lyxigt!
Idag står flytt på planeringen. Min syster med familj tar sitt pick och pack och flyttar från Uppsala till Falun. Ska bli så skoj att ha dom nära! Ser fram emot att kunna träffa mina små underbara syskonbarn oftare.
Nej, nu ska jag ta tag i en sen lunch. A står vid spisen så bäst att se vad det blir!
Ha det bra!!!