måndag 7 december 2009

Tak över huvudet

Eftersom det inte händer så mycket annat här på hemmafronten så visar vi lite byggbilder...

Takstolarna kom på plats förra veckan.

Den här bilden är tagen i helgen, från baksidan. De har nu lagt tak, samt börjat isolera för att sen kunna börja spika panelen. Hoppas dom kommer igång med det imorgon. Ska bli spännande att se om det blir som jag tänkt mig!
Längtar tills det är dags att ta tag i inredningen, måste bara fundera över alla detajer så man blir nöjd i slutändan. För det här huset ska vi bo länge i, vad nu än mannen i huset får för konstiga ideer! Man ska aldrig säga aldrig med honom, men jag ska nog hålla honom sysselsatt med diverse projekt.

Nu ska jag gå och fixa lite fika till resten av gänget, jag och Lovisa har bakat sockerkaka.

Ha det bra allihop!!







tisdag 24 november 2009

Fjäskfika

Ja, här springer tiden verkligen iväg.
Bygget har pågått i cirka 2 veckor nu och nu börjar man kunna se hur det ska se ut...

Det här kortet är taget första byggdagen!

Efter ca 1 vecka var det dags att lägga upp mellanbjälklagen och börja snickra på våning 2.



Det som u står på tur är att takstolarna ska lyftas på plats. Det var planerat till idag så efter lämning av Lovisa imorse så satte jag igång med en rabarber och jordgubbspaj. Allt för att fjäska för snickarna!
Men, men samtidigt som jag tar ut pajen ur ugnen så ringer A för att meddela att kranbilen kunde inte komma idag så han och snickarna skulle gå hem tidigt idag eftersom det inte fanns nåt för dem att göra. Suck, där fick jag för att man ansträngde sig!
Men, det kanske finns andra som erbjuder sig att äta en paj bit?






lördag 24 oktober 2009

Snälla tomten

Visst får man drömma, eller hur??


I år får Tomten gärna komma med dom här paketen till mig:



Roberts radio i cream, finns bla hos Bagaren och kocken





Kitchen Aid assistent i cream, finns också hos Bagaren och Kocken.



Sen skulle jag inte tacka nej till dom här snygga Ilse Jacobsen stövlarna. Frågan är ju bara vilken färg man skulle välja?



Beiga?




Vita?


eller svarta?
Finns bl.a. hos Eshoes.
Här hemma rullar det på, mannen är mest på tomten. Så det blir mycket ensamtid...Men nästa vecka är det dags för gjutning av själva huset så efter det hoppas jag att vi ska kunna ta nån vilodag ihop! Behövs kan jag säga!
Hoppas ni alla får en trevlig helg!!!


tisdag 20 oktober 2009

Tre underbara år!!

Ja, tänk att det redan gått tre år sen vi fick snusa på vår lilla prinsessa. Efter en alldeles för lång väntan med mycket sorg och oro, så kom hon in i våra liv med stormsteg! Känns som att det var då vårt liv började på riktigt!
Så i söndags blev Lovisa 3 år!!
Vi smygstartade på lördagen med kalas, 10 glada barn var här och lekte. Vågar inte ens tänka på hur grannarna hade det under de timmarna. Men, men de hade roligt och det är ju huvudsaken..
Morgonen började med lite paketöppning i sängen

Söt Pippi!



Tingeling tårta. Lovisa hade egentligen beställt Nicke Nyfiken tårta men det fanns inte så det fick bli Tingeling istället. Men hon surade inte över det..



Tårta 2
Hade fyllt båda med jordgubbar och dumlefluff



Redo för fiskdamm!



Trean fick ta plats på födelsedagståget.



Födelsedagsbarnets plats. Kronan hade hon själv valt och skulle ha på kalaset.







Kan säga att vi alla var lite trötta efter allt kalasande. Men är så glad över alla ni som kom. Lovisa var så nöjd och glad över alla sina presenter.
Så nu är det bara ca 3 veckor kvar till 1-års kalas. Men han har ju inte direkt några önskemål så det ska nog gå bra! Lite fika och papper att slita i så blir nog han nöjd.
Ha det bra allihop!






torsdag 15 oktober 2009

Lägesrapport

Kastar in lite bilder på hur bygget fortskrider. Går sakta men säkert framåt.

Garaget kommer bli rakt fram och till höger blir uppfarten till carporten och huset.

Leverans av grunden. Ser ni hur det blåser, ska kanske vara glad att vi har sakerna kvar!


Anders har börjat bygga på grunden för själva huset.


Idag var betongbilen på plats så nu har vi ( vi kanske är fel att skriva ;) ) iaf gjutit plattan till garaget samt förrådet. En bra början, eller hur!
Annars hinns det inte med så mycket mer. Just nu är det mest planering av 3 års kalas. Vår lilla prinsessa fyller år på söndag. Kan inte fatta att det gått tre år sen vi nervöst väntade på att hon skulle göra entré i våra liv. Men vilka underbara 3 år det har varit. Idag var vi och handlade inför kalaset och när vi hittade ballonger med hennes namn på så blev hon så glad så jag fick världens smäll puss på munnen och ett A`jo (I love you).
Kan man bli annat än lycklig??








onsdag 30 september 2009

Stressig vardag!

Ja, undra varför man känner sig så stressad trots att man är hemma och mammaledig?
Känner mig tyvärr lite snuvad på det här som ska vara en rolig tid. Just nu går otroligt mycket energi åt att hålla vår lillprins nöjd. Vilket jag kan tala om inte är ett enkelt jobb.
Är helt slut i kropp och själ.....
Men usch, man ska inte klaga, eller jo lite kanske man kan få "pysa" ur sig här.
Nu till lite roligare saker iaf
Efter en shoppingtur i Falun så fick dom här sakerna följa med hem
Söta knästrumpor från Twillfit

Vita träskor från Gruvgatan 13 , på rea dessutom! Inhandlades ju i lite i fel säsong, men det kommer nya tider.

Den söta blomman står nu i mitt sovrumsfönster, älskar den ljusrosa färgen


Mycket kan man säga om den här lägenheten, men fönstren är härliga. Stora och med massor av ljus på förmiddagen.
Imorgon ska vi iväg till Sågmyra och titta på korten som vi tagit av Rasmus. Ska bli spännande och se hur de blev.
Sen på lördag och söndag ska jag på kurs til Sigtuna, med ett gäng trevliga tjejer. Så då blir det till att kliva ur mysbyxorna och skärpa till sig!
Ha det så bra!






torsdag 24 september 2009

Vi är på gång!!!

Ja, nu händer det saker. Första spadtaget är taget, ja eller rättare sagt så var det en grävskopa. Var en hel del att gräva. Men känns så skönt, nu händer det nåt iaf.
Här är lite bilder tagna på vår jordhög...

Lovisa poserar glatt framför det som blir infarten. Hon tyckte det var så spännade med grävskopan, och skulle nog ha velat stanna längre om inte mamma bestämt att det var dags att gå. Så nu planerar vi för att gjuta grunden. Ja, eller vi kankse är fel. Är inte sådelaktig i de här momenten faktiskt. Men sen ni, när det ska bestämmas inredning....då träder jag in!!
Ha det bra allihop!!




tisdag 8 september 2009

Nyckelbyte

Ja, nu är vi huslösa på riktigt! Efter en intensiv tid så har vi nu installerat oss i lägenheten. Känns väl ok....visst känns det som ett nerbyte, men ändå ett steg på vägen mot bättre tider. Är bara lite ovant att vänja sig vid alla nya ljud (grannar och slammer med dörrar o.s.v). Bor på andra våningen så det känns som ett träningspass varje gång man ska ut, kånka ner vagn, barn och hundar. Men dom säger ju att träning är bra, så jag kanske ska vara tacksam?

Lovisa och Rasmus har picknic! Lovisa har dukat upp och Rasmus smakar gärna!

Så här vill gärna L se ut när hon äter frukost


Längtar så tills vi får bygglovet och kan dra igång på riktigt, känns lättare när man ser att det går framåt. Igår var vi iaf och hämtade ritningarna, så det går med små steg framåt... När vi ändå var i Falun så lyckades jag "tjata" till mig ett besök på Gruvgatan 13. Oj, vad mycket fint det fanns. Men A hade sett till att jag gick in utan plånboken, så jag fick nöja mig med att drömma mig bort! Men, inte fy skam det heller.
Mammas tuffing!!
Nu ska jag gå och hämta min lilla kille, hör hur han har vaknat! Dags för lunch!
Ha det bra allihop

fredag 21 augusti 2009

Många val stundar!

Ja, här har verkligen tiden spungit iväg. Vi har hunnit med lite semestrande och även lite pyssel här hemma. Men sen i måndags så är vi tillbaka till vardagen...med allt vad det innebär. För oss verkar det betyda sjukdom. Lovisa hann med 2 dagar hos dagmamman sen var det dags för feber och mys i soffan. Hela gårdagen spenderades i soofhörnet, vi har nog sett alla filmer här hemma. Men idag är det mycket bättre, även om inte humöret är på topp.
Annars så är det mest flytt som hägrar för oss, är mitt i packning. Den 11 sept ska vi vara ute i vårt hus så det står inte på. Tyvärr så verkar inte mina barn uppskatta att jag packar istället för att uppmärksamma dom, så det går i snigelfart.
På byyggplaneringen går det sakta framåt, fast det är mest A som planerar. Förhoppningsvis så kommer vi komma igång med bygget i oktober.
Just nu funderar vi en del på vilka fönster vi ska välja. Har två vi funderar på:

Dels denna som har spröjs över hela rutan
eller denna som "bara" har spröjs upptill?

Nån som har en åsikt??

Nu ska jag återgå till min lilla sjukling. Står här brevid och tjatar att hon har bakat tårta som jag måste smaka!
Glömde skriva att huset på den översta bilden är det vi ska bygga, fast det kommer bli en del ändringar mot bilden....men det ger er lite hum om vart fönstren ska vara.





tisdag 7 juli 2009

Huslös

Här har vi precis kommit hem efter 5 nätter på bortaplan. Tog tåget ner till Köpenhamn och avslutade med ett par dagar i Malmö. Var lite orolig över hur tågresan skulle gå med barnen men det gick över all förväntan.
Det här var min första tur till Köpenhamn, och vilken vacker stad!!
Bodde nära Nyhavn, så det fanns massor av vackra gamla hus och mysiga små butiker.

Tyvärr blev det ingen shopping då vi hade lite begränsad yta att stoppa saker och sen var det främst barnens resa. Blev besök på Tivoli och Zoo samt en båttur.

Men vi kommer förmodligen komma tillbaka fler gånger, det var så vackert!

Här på hemmafronten så har vi blivit huslösa. Vi har nu sålt huset och ska dra igång nästa stora projekt! Men jag lovar, det här är sista gången!!
Så nu håller jag på att leta lägenhet vilket inte verkar vara det lättaste. Blir ju inte bättre av att jag är ganska kräsen på vart lägenheten ska vara. Vill ju helst att det ska vara nära här så jag fortfarande kan gå och lämna Lovisa.




Så nu är det packning och planering som står på schemat. Lite jobbigt såklart men skoj också. Rena himmelriket för en annan att få planera inredning!!








måndag 22 juni 2009

Kommer värmen nu?

Ja, nu har vi firat midsommar. Som vanligt så har vi flängt runt åt alla håll och kanter för att hinna med så mycket som möjligt...
Hann iaf med lite dans vid Leksands gammelgård. Lovisa skuttade så glatt runt med moster och kusin tills hon insåg att hon höll en främling i handen. Efter det så var det bäst hos pappa och bara titta på.
Här är vi mitt i budgivning på huset, så det är lite oroliga och jobbiga dagar. Ska bli skönt när allt är över och man kan slappna av lite och inte behöver bryta ihop för att det är fingeravtryck på alla fönster, dammet hopar sig trots att man precis dammsugit o.s.v.
Är verkligen ett heltidsjobb att hålla huset helt städat!
Men samtidigt njuter jag av att ha det fint runt omkring mig, men så mycket jobb som det är....nej, får helt enkelt hitta en kompromiss!
Har inga nytagna kort, men hittade lite kort på barnen som är några veckor gamla som jag måste visa.

Lovisa leker prinsessa. Svassade stolt runt här hemma. När pappa frågade om hon var en fe, så sa hon buttert nej, jag är en prinsessa!!


Vi kunde äntligen fylla upp poolen som farbror Micke skickat! Lovisa plaskade sen glatt i sin nya Hello Kitty bikini. Tänk att allt med Hello Kitty funkar och blir favoriter! Nån annan med småtjejer som känner igen det?


Rasmus var däremot inte lika imponerad av att bada ute.....Protesterade högljutt så han fick flyttas till filten och spana på sina Laban figurer istället. Är han nöjd så är vi nöjda!

Nej, nu ska jag ta tag i den där förbenade städningen igen, ifall det blir nåt besök här idag.....man vet aldrig?



Ha det bra allihop och kom ihåg att njuta av solen!!