torsdag 25 september 2008

Lapp efter lapp efter lapp, suck!

Ja det här blir ett inlägg om lapptäcken....

Har flera månader haft dåligt samvete över det täcke jag påbörjat till Lovisa, motivationen försvann när framsidan var klart sen har det bra samlat damm.
Nu har jag varit hemma superförkyld i 2 dagar, så då har jag orkat sitta lite vid symaskinen.
Så nu kommer lite bilder på mina täcken.....

Det här är det allra första täcket jag sydde, för kanske 8 år sen. Det är ett litet täcke i olika nyanser av gult och brunt, med en mysig flanell baksida.

Mitt största projekt, det första täcket var bara egentligen ett test inför detta täcke. Ville ha ett överkast till vår dubbelsäng. Består av 7 olika tyger, tror att det är ca 1300 rutor totalt. När täcket var klart svor jag på att ALDRIG mer sy ett lapptäcke!

Men skam den som ger sig, gick några år sen blev dettta röda och vita täcke till. Enklare i mönstret... Ligger nu i vår gästsäng uppe i allrummet.


Här är då det senaste täcket. Saknar än så länge kantband, men det beror inte på lathet utan pga att det var slut på affären. Är tänkt att L ska ha det i sin säng.


I hörnet av täcket har jag sytt fast följande lapp, så hon aldrig ska glömma vem som slitit med täcket!!


Kunde inte låta bli att fota en av de hundar som vi har här hemma. Men tilläggas bör att den här hör till den mer lugna och lydiga sorten.....Dom andra två är svåra att fånga på kort!!

Nej, nu ska jag krypa i säng och snörvla lite!



















söndag 21 september 2008

Bada, bada, bada, BADA!!!

Ja, som ni förstår så blev det badkar köpt igår.
Var och hämtade det igår när jag hade jobbat färdigt. A hade varit på golftävling hela dagen och jag började ju 6 så L hade fått åka till farmor och farfar i stugan redan på fredagen. Så när vi kom dit med badkaret på släpet blev hon eld och lågor. Vi fick båda en snabb puss och kram men sen var det badkaret som räknades.
Väl hemma så blev det lite tårar när hon insåg efter ungefär hundra BADA att det inte skulle bli nåt bad idag. Måste införskaffa en blandare och lite slang eller nåt, A:s område.
Själv längtar jag efter att få sätta upp ljuskronan som jag köpt på Lavendel & Romantik . Hihi, ja jag vet lite sned prioritering. Men jag vet ju att jag behöver hjälp av A så det kommer ju inte att bli prio 1. Kommer iaf bli jättefint över badkaret.

Nu sitter jag iaf på jobbet, började 6 imorse också. Kan säga att det var inte roligt att gå upp när de andra låg och snusade gott. Gick och la mig samtidigt som L igår så vi fuskade lite och la oss båda i vår säng. Var så mysigt, hon kurade ihop sig tätt intill...älskar dom stunderna!!
Känner mig nästintill sprickfärdig, magen alltså, fattar inte hur skinnet ska räcka till i 2 månader till. Eller vänta....2 månader och 1 vecka, om man nu ska var korrekt. Ser fram emot allt med skräckblandad förtjusning. Men imorgon är det dags för provtagning och läkarbesök, brukar kännas lite bättre efter det.

Vore lite roligt om ni som läser vill ge er till känna, vill ju ha kommentarer!!

fredag 19 september 2008

Vi har blivit med badkar

Vi har saknat ett badkar sen vi byggde huset, har tänkt att köpa ett bubbelbadkar, men ekonomin har inte riktigt funnits där. Men nu tror jag att vi hittat ett, ju för sig inte ett bubbel men det gör inget. Ska bli så skönt att få in det, har sett lite tomt ut...... Ska titta på det imorgon, så förhoppningsvis slår vi till!!

Har tagit lite bilder här i huset.....


Tvättstugan, min nysydda hissgardin och lampslöja.

Hallen nere, kollage med gamla bilder från min mormor och morfars släkt. Riktigt roligt att ha kvar och korten i sig är ju så vackra.


Vår hjärtljusstake som vi fick i bröllopspresent. Den kommer från Westergaard & Kovacs i Vikarbyn. Så vacker!


Dom här ljusstakarna fick vi också i bröllopspresent. Kommer från Birgitta Hedlund.

Lite höstplantering

Tvättstugan igen, mina tvättmedelsburkar. En för färg och en för vit. Korgen har också fått sig några vändor med vit färg.


Draperi som jag sytt av ett gammalt lakan. Bakom finns fula trådbackar i metall. Så mycket finare blev det iaf.


Tvättstugan: Hat köpt vita hyllor på IKEA som dessa ska upp på. Brädet har jag fått av min svärmor efter att mitt har mystiskt försvunnit, tror A slängde det i flytten. Har nu målat det vitt. Lyktorna kommer från IKEA.

Nallen och ängeln sitter på Lovisas byrå. Ängeln kommer från Birgitta Hedlund. Har en i brunt också som jag tänkte skulle få pryda nån krans till julen.


Dessa små ljuslyktor köpte jag på min senaste tur till Uppsala, kostade bara 15:-, så nu ångrar jag att jag inte köpte fler.


Traderafynd som står på Lovisas byrå. Vit stjärna med texten "Vem tänder stjärnorna"


Från samma säljare har jag köpt denna trävimpel. Änglabilder samt texten "Angels gather here". Den ska sättas upp på väggen ovanför Lovisas säng.



Ljusfatet köpte jag i Uppsala också. Idag när jag och Lovisa var i lekparken så tog vi med oss lite rönnbär hem och dekorerade med. Blev fint, men L vill gärna vara där och peta....

Nej, nu ska jag ta och krypa i säng, börjar jobba 6 imorgon bitti. Tråkigt med jobbhelg, men jag ska ta med min virkning så har jag nåt att pyssla med om det blir tråkigt. Det går sakta framåt, kanske har gjort 1dm hittills så det dröjer innan det blir en filt!

Rolig shopping

Igår var jag och L till Falun för att shoppa och luncha med Malin och hennes son William. Blev en del fina saker, men såklart också ett sug efter lite andra saker också!




Hittade det här fina ljusrosa prickiga bäddsetet till Lovisa på Åhlens, kostade dessutom bara 129:-. Det tyckte jag var ett fynd! Köpte ett liknande mindre bäddset på Coop häromdagen, tack för tipset Anna.

Sen sprang jag på det här underbara flanelltyget. Ljusblått med vita små stjärnor. Sen kostade det bara 59:-/m vilket jag tyckte var billigt. Det ska få bli ett bäddset till bebisen.


Sen köpte jag två stycken lampor i fattigmanssilver på Indiska av alla ställen. Ska få sitta i fönstren i vardagsrummet. Hmm, skulle ju för sig bli finare med nya gardiner också...


Har letat efter en lampa att ställa på skänken i hallen, som förresten snart ska få en omgång med vit färg!). Hittade den här på Åhlens, fin va!!



Sen kunde jag ju inte undgå att göra ett besök på Gruvgatan 13 när jag var i Falun. Hittade den här fina pläden/överkastet, på rea dessutom. Fanns så mycket fint!! Kärade ner mig i ett par gardiner som bara skulle vara så fina i vardagsrummet. Men får väl snåla lite innan dom kommer med mig hem.

lördag 13 september 2008

Tack för Teletubbies!!


Lovisa har inte direkt varit så intresserad av tv:n tidigare men nu har hon verkligen funnit Teletubbies.... Tack för tipset Sofie!!
Nu kan hon faktiskt sitta i 10 minuter och titta och mamma kan hinna plocka lite. Eller som nu i morse så kröp vi båda upp i soffan i pyjamasarna. Drog filtarna runt oss och tittade på Teletubbies en stund innan frukost. Okej, jag erkänner, jag slumrade lite.... Men mysigt var det!

Annars är det fortfarande spisen som gäller! Mormor och morfar var här med lite koppar och fat i plast igår så nu får man dricka te hela tiden! Hon är så söt när hon står där inne och vispar för glatta livet! Ni som känner L vet ju att hon är ganska rastlös så jag är glad så länge hon är nöjd och tycker den är rolig!

Annars står inte så mycket på schemat idag, ska åka till Falun och till Polarn och Pyret. Tur att det är nära dit när de la ner affären här. Ska leta efter en mössa till bebisen och kanske det slinker med nåt till L också.
Annars blir det nog mest pyssel här hemma, A ska försöka måla ute så gott det går. Har ju lite målning kvar på garaget och sen ska vi försöka olja in utemöblerna så vi kan packa undan dom. Känns som vädret har varit emot oss hela sommaren, när vi har kunnat måla så har det endera spöregnat eller varit 30 grader varmt...... Men nån gång ska det väl bli klart!

måndag 8 september 2008

Lycka är att ha en spis

Lovisa fick en tidig födelsedagspresent, en vit Brio spis. Jättefin!Så nu har hon stått och lagat mat hela kvällen!

I helgen sydde jag äntligen färdigt kuddarna till däckstolarna! Bättre sent än aldrig. Fördelen är ju att de kommer kännas helt nya när jag plockar fram dom till våren! Vi köpte 2 vuxenstolar och 2 barnstolar. Så fina, men tyvärr så har de bara hunnit bli grundmålade.



Har länge känt mig trött på vårt köksbord och stolar. Ska nu under hösten få bli vitmålade men tills dess så ska jag sy nya dynor. Har precis sytt färdigt det första. Men herregud vilken tid det tog. Men det är väl tur att det bara är 4 stolar och inte 8. Men det kanske går fortare nu när man vet hur man ska göra....Ja, jag erkänner - fick sprätta....men bara en gång!

Före:
Efter:

torsdag 4 september 2008

Är det ett ålderstecken.....

...när man drömmer om en dammsugare, och då menar jag inte såna man äter utan en sån här:


Vi har ju centraldammsugare hemma och det är ju smidigt, men den här skulle vara perfekt till vardags...då det oftast är köket man vill snygga till. Har ju en tendens att hamna ganska mycket smulor där ....för att inte tala om alla hundhår. Känns bökigt att dra fram hela sladden till centraldammsugaren bara för en snabbstädning.
Eller så är det jag som är naiv som tror att det kommer städas mer hemma hos oss bara för att vi har den här, hmmm, vad tror ni?



tisdag 2 september 2008

Dagens dilemma

Ja, ni får hjälpa mig med dagens I-lands problem - ska korgen få vara som den är eller ska den få sig en omgång med vit färg? Blev inspirerad av en bild på Lexingtons hemsida www.lexingtoncompany.com
Om man klickar på deras Baby kollektion så ser man en bild av en korg bäddad med deras jeanspåslakan. Så snyggt och kan riktigt se lilla skrutten ligga där och mysa. Så vad säger nu, som den är nu eller vit?

Sen har jag ju lovat er lite bilder på L:s rum. Är ju inte riktigt klart än. Saknar hennes leksakshylla samt att vi ska sätta upp lite hyllor på väggarna. Sen är jag ruggigt sugen på en matta från Furutorp.....men den får väl hamna på önskelisatan som allt annat!

Byrån som inhandlades billigt på Blocket har fått vit färg.


Utdragssängen har stått i förrådet många år, men nu har den äntligen fått komma in. Tyvärr så har det gjort att den har torkat isär lite av värmen.....men vi ska foga igen den och måla över igen. Men ska ge den lite mer tid, så den är helt torr. Saknar ett överkast, men kan inte riktigt komma fram till vad jag vill ha.



Här har min fina pläd från Bloomingville hamnat, gillar den jättemycket!!

Så nu har jag väl skött mig som satt in lite bilder!!