Viser opslag med etiketten såning. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten såning. Vis alle opslag

tirsdag den 12. maj 2020

Kan i hjælpe mig


Havens skyts engel blæser til fanfare.
Jeg har behov for jeres hjælp.
Planten ses her, den som det drejer sig om!



Sidste år købte jeg den yndigste lille sommerblomst.
Jeg storelsker den.
Den er så lille og fin, let og svævende.



Det lykkedes mig at tage frø af den sidste år.
Tænk frøene er kommet og nu står den atter i blomst,
det vil den så blive ved med til frosten tager den.
Men hvad er det for en blomst???



Jeg har aldrig stødt på den blomst før.
Er bange for at det ikke lykkedes med frøene igen.
Så en sikkerhed ville være at kende navnet.
Kan i hjælpe mig!


Den bedste dag ønsker jeg for jer alle
Klemmer

Charlotte

P.S
Iris fandt navnet på planten og jeg har nu sat foto ind.
Det er lånt på nettet.



onsdag den 8. maj 2019

Haven er i live


Skal da love for det hele er ved at springe ud.
Haven er i live og vi kan glædes hver dag over noget nyt.
I dag er der præcis et år til AA skal konfirmeres.
Håber haven står lige så smukt den dag.



Det fantastiske vejr i april gjorde at jeg sprang på jorden og fik sået.
Jeg mangler blot et par poser frø og så mine dahlia knolde.



Jeg var så lykkelig over jeg kunne finde plads til de mange frøposer.



Jeg var endda på planteskolen der ligger tre kilometer fra mig.
Thyeboesminde Stauder.
(ikke reklame når jeg nævner noget på min blog. Blot info)



Der fik jeg blandt andet denne smukke staude ærteblomst.
Med ganske små romantiske blomster.



Hos den lokale gartner, Mette fik jeg denne staude.
Den ligner små perlehyacinter men er gammelrose.
Så fantastisk smuk.
(navnet ukendt)



Men så skal jeg da ellers love for at kong frost satte ind.
Vi har nu haft 7 dage med nattefrost.
Hagl og snebyger om dagen.




Alle sommerblomster er kommet i driver huset.
Som også skal vandes, for blæsten tørre alt ud.



Apropos vanding så har jeg fået en ny bedste have ven.
En slange der kan nå rundt om huset og med automatisk tilbagerul. 
Farven er præcis den farve vores sokkel skal have. Antracitgrå. 
Så der er helt styr på detaljerne. Har også varet længe at finde den rigtige!!!



Jeg har løbet rundt om aftenen og dækket ned.
Kan slet ikke magt at planterne skal gå til pga frosten i maj.
Har dog mistet tre roser, den ene er Koko Logo.



Men ellers kommer alle tulipaner og forårs løg så smukt i år.



Den ene smukkere end den anden.






Tror denne er lidt speciel.....
I mit trug med 100 plus løg er der kun kommet sådanne tre tulipaner op i år. 
Alt andet er væk!



Elsker den her. Så fast og fyldig er Angelique.



Den her er så simpel og skøn.
Kan ikke huske navnet.



Mme Alfred er i masser af knopper.



Vinen kommer så flot.



Ja og så får i lige et afsluttende billede her.
Hvorfor er mine hænder altid så beskidte....
Jeg elsker vist at "kråne" i jorden.
En anden fælles ting ved billederne er at mormor er med over alt.
Jeg bærer hendes vielsesring og venindering.

Den bedste dag ønskes i alle
Havekrammer

Charlotte


28. maj 1950 blev mormor og morfar gift.



torsdag den 21. marts 2019

Drømme


Nogen har sagt til mig at jeg er blevet bidt af en gal havebacille. 
Her nævnes ingen navne. 
Men jeg tror Fru Pedersen har helt ret.
Jeg har brugt lidt regn dage på at kigge til alle mine frø.



Her må ikke grines...
Men jeg endte på 41 forskellige poser.
Dertil kommer også alle løgene til liljer og dahlia knoldene.



Så jeg er begyndt at lave små have skitser for ellers har jeg da
slet ikke styr på det.
(Det har jeg nu alligevel ikke)




Der bliver omsat en del frø, men slet ikke nok.
Kan i huske jeg viste jer det grimme stakit der var blevet sat op,
da vi var på ferie. Der er nu sat navne på blomsterne, til denne sommer.




Mor har påtaget sig opgaven at plante mine forskellige græskar.
Min have er simpelthen for lille til de indkøbte frø.



Jeg drømmer om at ligge i driverhuset og kigge ud på 
de smukkeste blomster .
Jeg håber på et forår der snart giver varme, så haven kan indtages.

Smuk torsdag og snart weekend
Knus

Charlotte


torsdag den 28. juni 2018

Tagetes udfordring



Kan I huske sidste år hvordan mine "hvide" tallerkensmækkere
bare formerede sig. Vi var ved at vokse væk i dem.
Desværre var de bare ikke hvide som lovet.
De var gule, jeg der slet ikke er til gul. 
Indlægget kan ses her.




Så i år holder jeg mig totalt fra tallerkensmækkere.
I år har jeg taget en anden udfordring op.
Hvid fløjlsblomst, Tagetes - Vanilla.
Dem mormor havde i orange kan nu fås i hvid.
Jeg har købt to poser.
Har ikke fundet andre mærker med den hvide sort end disse to.
Var faktisk ret uimponeret af det ene mærke sidste år.
Men da jeg så blomsten på posen. Så måtte jeg atter give det et forsøg.




Blev hurtigt lidt skuffet da jeg åbnede for frøene. For der skulle være 7.
Men der var kun 6. Præcis det samme med løgene sidste år.
I det andet brev skulle der være 13, men der var 15.
Så hvor der spildes på gyngerne vindes på karrusellerne.
Sorterne er opvokset under samme forhold hele forsøget igennem.





Her ses 13. små planter efter 14 dagen.
Stor og stærk. De vokser i forskellige tempi. Men bliver robuste.
De må bestemt stå det rigtige sted i et sydvendt vindue.



Her er blomsten som manglede frø.
4 ud af 6 frø kommer.
Er noget langsommere til at vokse.
De bliver så høje og ranglede og står endda lige ved siden af de andre.




Her er de stærke sat ud i den gamle hjemmelavet altankasse.
De er robuste kan man se.
Som den 3.  plante har jeg sat en af dem der vokser langsomt for at se om det udligner sig.





Vi kan vist godt blive enige om at nr. 3. er noget skravl.
Høj men ranglet. Som de har været fra starten. Den producent har tabt kampen her.
Det er ikke super frø og de er ellers dyre nok.
Men de andre strutter af sundhed og har en volume og virkelig mange knopper pr. plante.



Nu hvor de så springer ud er jeg utrolig spændt på blomsten.
På farven og udformningen.
Men her burde begge producenter skamme sig.
Den ene har ikke hvide hoveder og den anden sort der rådner knopperne.



Har passet og plejet de små frø.
Har glædet mig som afsindig.
Hvad får man, gule blomster!
Som slet ikke står til husets farve.
Er nok en kende ærgerlig.
Men min mormor på 88 bliver atter glad.
Hun elsker gule blomster. Hun skal få gule blomster skal hun!


Jeg ønsker alle den bedste sommer weekend


Knus

Charlotte