Viser opslag med etiketten roser. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten roser. Vis alle opslag

fredag den 25. september 2020

Cafe au lait


Noget af det bedste jeg har i haven, ud over mine roser,
er nok mit bed med cafe au lait dahliaen.
Det bed gør mig glad i låget, hver gang jeg går forbi det.
Hvor heldigt er det lige, at det er ved bagdøren.
Så jeg ser på de smukke blomster hver gang jeg er ude.



Det var Linda der introducerede mig for denne skønne plante.
Jeg var netop blevet opereret i min kæbe.
Så Linda havde plukket den smukkeste buket i Casa Rosen til mig.
Der bestemt jeg mig for altid at have denne dahlia i haven.
Det har jeg så haft lige siden.




I år har jeg fundet nogle arts farve fæller.
Det er det yndigste, nude farvet bed.
Roser, phlox, vinter asters, hibiscus og dahlia passer smukt sammen her
Det er så afstemt og fint.




Aldrig har jeg haft så mange og så fine cafe au lait som i år.
Jeg plukker den ene buket efter den anden.
Men jeg byggede jo også et helt specielt stativ til dem.
Så de står ranke og flotte med deres dinner plate hoved.



instagram har jeg vist stativet.
Er ikke sikker på jeg har her på bloggen.
Sikke en forskel der er på de to billeder?




Altså jeg elsker den farveskala den blomst bevæger sig i.
Ikke et hoved er ens.


min profil på instagram går der også dahlia i den lige nu.
Det kan I se på oversigts billedet.




I bund og grund så fråser jeg helt vildt med mine dahlia.




Dahlia vil altid være en del af vores have.
Den glæde de giver her i sensommeren er vidunderlig.
De bliver ved og ved at blomster.
Virkelig en fryd for øjet.

Fantastisk weekend til alle
Klem

Charlotte



lørdag den 29. august 2020

Der meldes efterår


Så er det lige før vi runder august af.
Vi skal sige velkommen til september altså efterår. 
Her hos os er der så tørt at træerne er begyndt at smide bladene.
Først i går fik vi sådan rigtig regn.
Meget tiltrængt men også for sent.
Træer, buske og blomster ligner nu efterår.



Vi har haft den vildeste august.
To store fester.
De to store er flyttet langt væk
Ja den ene til udlandet,
og så har der været formidabelt sol vejr.
Denne pokal og nogle næsten magen til,
 lavede jeg til bordene til sølvbryllup.
Fundet på en gåtur.
Æbler, brombær og hyldebær.



Bordene var dækket med hvide duge og levende lys under åben himmel.
Servicen var total romantiske med forskellige lyserøde blomster.
Let og uhøjtideligt som vi ønskede det.



Haven er ved at afblomstre. Meget er brændt væk.
Men fik denne smukke nye smukke rose af Eliane og John.
David Austin Glamis Castle.



Af svigermor fik vi bla. denne duft rose.
Billedet gør den slet ikke ret.
Spice China Rose.



I haven er der stadig blomster.
Men slet ikke til en daglig buket mere.
Så når der bliver lavet en buket vil lykken ingen ende tage.



Cafe au lait og phlox shiner lige nu.
Det er en af de blomster jeg kan plukke lystigt af.
De matcher hinanden sindsygt flot.
Det bliver et fast indslag her i haven fremover.



I en af buketterne vi fik var der disse tre evighedsblomster.
Kan mærke at dem skal jeg have i haven næste år.
Det troede jeg ellers ikke jeg var til!
Husker dem tydeligt hos mormor fra min barndom.



Så vil jeg lige slutte af med en sjov historie.
Jer der er med på Instegram kender den.
Denne champagne fra 1976 fik vi til vores bryllup.
Vi gemte en flaske som vi skulle skåle i til sølvbrylluppet.
Fik vi det gjort......



Nej, så kan det også bare være ligemeget 
når hukommelsen er så dårlig!
Vi gemmer den til guldet.
Eller måske tager vi den med på en
 af de mange ferier vi fik forærende.

Den bedste dag ønskes i alle
Klem

Charlotte




fredag den 10. juli 2020

Den hellige kilde del 2.


Kan i huske jeg viste jer vores nyanlagte sø.
Eller fremgangsmåden på den.
Ellers kan i med fordel få et gensyn ved at trykke HER.
Susanne Josephine har været utålmodig og skrevet
jeg stadig mangler at vise et mere færdigt resultat af søen.
Vi er stadig ikke færdige. Men det har da taget lidt forandring.
Så det har jeg bestemt at vise på opfordring i dag.



Jeg har jo muret og støbt den hellige kilde.
Her ser i udspringet bagfra.
Hvis i kigger til søen er der ikke rigtig nogle planter der.



Min tålmodighed bliver virkelig sat på prøve.
Jeg dur ikke til sådan et sten krater.
Det skal helst være grønt og frodigt inden vi starter.
Skiltet står ved søen: den hellige kilde.



Vi har fået lavet en lille ud kigs plads ved søen.
De gamle sveller er fra remisen i Aalborg.
Der ligger 4 og de var monster tunge at flytte rundt på.
Men hvor der er vilje er der vej......
Og en smadret sækkevogn!



Vi håber at efeuen hurtigt kan lukke læ væggen til.
Det er ikke hyggeligt at sidde et åbent sted.
Kan jo så godt lide at have rum i haven. Det gælder også her.



Jeg har lavet mig en hjemmelavet fakkel.
Så man om aftenen kan have åbent ild ved søen.
Det er ret hyggeligt og de varme hyggelige aftner vi havde i juni
de blev brugt ved søen..... blandt andet.



Kim havde masser af fisk i sin sø.
Han har haft 29 store fisk.
Men nu er der 17 tilbage.
Det er virkelig sørgeligt at de ikke er til at have i fred.
Nu har vi sat overvågning op.
Så må vi se hvem der driller os.



I fars dags gave fik Kim sine længe ønsket waders af børnene.
De hænger i kælderen.
Når Mads-Emil kommer hjem fra byen om natten bliver han altid vildt forskrækket.
Måske det er en lidt dum placering der over de varme rør😉



Ja så har vi også fået muslinger.
Faktisk er det mine.
De har været i mit bygget kar ved Korsbæk.
Men der kunne vi ikke se dem så godt.
Så de er flyttet over til den store sø.



15 roser fylder den ene langside af søen.
Dem har jeg alle fået af Ege
Han skulle lave om i haven og 30 roser blev mine.
Alle denne smukke hvide Escimo.
Det gør altså noget at have så mange ens roser stående sammen.
De blomster helt vanvittigt smukt.



Det var et lille kig på søen som langt fra er færdig.
Men hele tiden sker der en lille udvikling.
Tør næsten ikke sige det.
Men vi har faktisk store planer om udvidelse.
Kommer tid kommer råd så der går nok lang tid!
Men kan afslører at svellerne så bliver til en bro🙈

Fantastisk fredag
Klem og dejlig weekend
Og tak for udfordringen Susanne Josephine

Charlotte


søndag den 28. juni 2020

Velkommen i forhaven


For blot en uge siden stod indgangen til forhaven helt skarpt med 
masser af vild kørvel. Styret med let hånd, så vildskaben og letheden
har overtaget.
Det er en staude og jeg nyder den.
Men nu har den takket af for i år og er klippet ned.



Går man videre ind af stien så kommer man til et bed som nærmest
har været gratis at anlægge.
Der er bregner. Hosta. Løvefod osv.
Fru Høneballe viste på et tidspunkt på sin blog en pryd rabarber.
Mon det er sådan en her, vi har med at gøre?
Den må være kommet med i jorden, fra de andre ting jeg hentede.



Her er en staude der er blevet x 8 siden sidste år.
Vildt som den er kommet.
Men den danner en fin væg lige inden trappen til havedøren.



Så smukt et vejr vi har og de lune aftner og nætter.
Fik jeg pludselig lyst til at tage nogle mørke billeder af forhaven.
Ret spontant indlæg. Havde ellers satset på noget andet.
Men nu må i se aftenbilleder istedet for.
Jeg har i ugen fået sat lys i pavillonen.
I skrivende stund kommer der en let brise og det er behageligt at være ude kl. 23.



Jeg var ellers ganske urolig for om jeg nået et indlæg her i ugen.
Den har været total tapetseret med begivenheder, lærdom og nyheder.
Så jeg har været lidt fraværende. Håber i bære over.
Se lige de smukke løg op mod lyset.
Dem er jeg så glade for. De må have været i de gratis hosta.
For jeg har aldrig plantet dem.
Men de er så enormt skulpturelle.



Jeg er faktisk ret godt tilfreds med der er kommet lys i pavillonen.
Det giver lige sådan et smukt stjernedrys en sommer aften.
Til vinter er det lys i mørket og meget kærkomment.



Som jeg nævnte tidligere så er de vilde kørvel afløst af roserne.
De shiner som aldrig før. Lige her altså......
For skal love for mange af mine roser er lidt triste i år på bladene.



Og så er verdens bedste Mads-Emil kommet hjem fra Fyn.
Han skal være hjemme i 4 uger inden han stikker afsted igen.
Nøj hvor er det dejligt. Så bliver der grinet og pjattet en hel del.
30 minutter efter jeg kom hjem med ham,
 så drog Albert-August på ferie en uge i Skagen.
Så der er total grobund for kvalitets tid med Madsen.


Jeg ønsker jer en fremragende søndag og snart ny skøn uge
Klemmer her fra

Charlotte


søndag den 21. juni 2020

Haven sprudler


Så gik endnu en uge og den sidste uge har klart indikeret sommer.
Det har været et helt forrygende vejr.
Jeg elsker sol og varme men det kan være hårdt midt på dagen.
For der knokles på en kirkegård.
Lige nu er vi startet på at klipper hæk.
Satser på mormor armene forsvinder for 8 timer med en hækklipper/motorsav.....



Bliver lige nød til at vise jer en af "mine" kirkegårde.
Jeg har 4 i alt.
Her er så smukt og fredfyldt.



Når jeg kommer hjem fra job er det første jeg gør
at gå en hurtig tur i haven.
Se hvad der nu er sprunget ud.



Der er nyt hver dag. Om det er stauder, roser eller frø jeg selv har sået.



Når jeg så har taget en hurtig tur.
Af med de tunge sikkerheds sko.
Så er det direkte op i bad.
Måske jeg skulle tage et billede en dag.
Jeg er så sort af jord så det er solcreme i sig selv!!



Har jeg tid og AA ikke skal til behandlinger.
Så er jeg ude at binde dagens buket.
Sommeren igennem har vi friske buketter i huset.
Det er et most her i huset. Jeg nyder dem og glædes over 
duften og det er muligt af have sådanne skønheder i haven.



Så snart jeg har tid og mulighed.
Så knokler jeg fortsat i haven.
Hvis ikke det er formklip af buske og træer ja så er det projekter.
I denne uge fik jeg lavet mig en lille fransk terrasse. 
Syntes sådan klinkerne indikere frankrig.
Er så træt af at gå og flytte ting på græsset.
Så nu bliver der lavet platforme istedet for.



Da Frankrig er kendt for sin lilje.
Så har jeg for en rum tid siden.
Jeg har jo vist denne skulle laves når tiden blev til det.
Men jeg har sat ene af forskellige hvide liljer.
Store som små.
Den her er ret sjov.
Jeg siger jer der er en duft!



Krukkerne strutter smukt.
Men de kræver vand i denne tid.
Så efter maden bruges min aften på vand.
Tv er en saga blot.



Og så må jeg bare erkende at jeg ikke kan komme ind
om aftenen. Jeg stor nyder haven og vejret.
Men det dur bare ikke....
Det er alt for hårdt dagen efter.
Så det må være næste uges prioritet!

Syntes i der er for stille her på bloggen, fra mig.
Så hop på Instagram og følg mig der.
Næsten dagligt ligger jeg nyt op.


Den bedste søndag ønskes i alle
Klemmer

Charlotte