Viser opslag med etiketten lys. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten lys. Vis alle opslag

torsdag den 27. februar 2020

Et længe ventet ønske...


Kan i også fornemme det.
Dagene bliver lysere og lysere.
Den sidste uge er der sket så meget.
Foråret er lige om hjørnet og de smukke grene på træerne springer nu ud.



Jeg har været så heldig at få et stort ønske opfyldt.
Jeg har i flere år ønsket mig  Norges glas.
Nu lykkedes det endeligt.
I en genbrugsbutik til 20 kr.
Tænk så glad man kan blive for så lille en genstand.



Det er Anne som har introduceret mig til disse glas.
Hun bor i Norge og pynter altid så fint med dem.
Hun er min penneven, hvis man stadig kalder det for det.
Sender små breve til hinanden og nogle gange med overraskelser i.
I kan finde hende på bloggen Garden and angels.
Norges glas er lige som vores gamle patentglas.
De har et skruelåg hvor vi bruger en bøjle.



Her ser i et af Annes inspirerende billeder.
Det er fra hendes Instagram konto.



Hurtigt måtte jeg finde nogle smukke mirabelle grene til glasset.
Det ser bare ud af noget mere når det placeres i mit store mælkefad.
Så er det også meget nemmere når de begynder at drysse.



Selv om vi har haft et underligt vejr.
Så har jeg været i haven.
De nye projekter er startet op og jeg glæder mig enormt til mere stabilt vejr.
Men indtil da så nydes de længere dage og hvert minut med tørvejr.

En blomstrende dag ønskes i alle
Klem

Charlotte


torsdag den 9. januar 2020

Belysning


Hvordan har i det med belysning her i den mørke tid?
Jeg elsker lys, altså sollys. Mangler det meget om vinteren.
Jeg er ikke til de store lyskilder.
Lamper i loftet, er her gamle lysekroner.
Ellers er det små hygge lamper rundt omkring.
Og så er jeg i den grad storforbruger af stearinlys.



Hver dag hygges der med stearinlys.....
Eller rettere det gjorde vi!



Men må altså indrømme at jeg er blevet rigtig god til led lyd.
De har timer, tænder selv og brænder i 6 timer.
Dagen efter tænder de selv igen på samme tidspunkt..... 
indtil der ikke er mere batteri og der går ret lang tid.



De bliver pænere og pænere udført.
Jeg har dem der ligner kronelys og dem der er en tak højere og smallere. 
Bloklys og fyrfadslys.
Er jeg så gået hen og blevet den nye Greta Tuhnberg!




Ej det tror jeg så ikke lige.
I december har vi brugt 72 batterier!
Plus alle dem der er i de udendørs lyskæder.




Jeg elsker at have lys i alle vinduer.
Også de steder hvor man ikke holder øje.
Så her er de jo total fantastiske.




Jeg er kendt for at have mange stearinlys tændt.
Da Ida-Katrine blev konfirmeret havde vi 97 sølvstager på bordet.
Samt et lys på hver tallerken.
Sikke et indeklima......



Det er her forandringen er sket.
Mor og jeg har astma og mange lys gør bare noget for vores velbefindende.
Juleaften 2019 blev banebrydende.
Her var tændt rigtige stearinlys.
Bare knap så mange som der plejer sådan en aften.
For de kunstige fyldte halvdelen.



Faktisk havde jeg forsvoret at det nogensinde ville ske at jeg 
blev fan af kunstige stearinlys. Men det er jeg altså!
Har I det også sådan?

Den bedste dag ønsker jeg for jer alle

Klem

Charlotte






mandag den 6. januar 2020

De tre konger


I går var der hellige tre konger gudstjeneste. 
Hvad det indebærer kan i læse HER
 og læse om et af mine tidligere indlæg om vores traditioner netop i dag.




Dette lys er et Helligtrekongerslys.
En stav for hver af de vise mænd der gik den lange vej fra de tre riger og
bragte Jesus barnet nær os.
Det har netop form som en fork.



Lysene er lidt sjældne at finde.
Merete køber til mig. Nu er der ikke flere lys på lageret.
Har også sparet voldsomt på dem.
Måske jeg skulle forsøge mig, selv at lave dem.



Når lyset i aften er brændt ned til hvor de tre arme mødes.
Så er julen slut!
I gammel tid lagde man lidt krudt ind i samlingen.
Så der lød et knald og alle var klar over at nu var jule helt slut.


Smuk dag ønsker jeg for jer alle

Klem

Charlotte


lørdag den 4. maj 2019

4. maj


Hele dagen i dag er 4. maj. En smuk dag.
En dag hvor man skal lade det lyse sejre.
En dag der giver grobund for eftertanke.
Her i huset er det en traditions dag.
Det har jeg beskrevet i et tidlige indlæg som i kan finde HER og virkelig er vær at læse.
Har lavet endnu et som også kan findes HER.



Vi har altid tændt lys når mørket faldt på.
Vi ærer alle de tabte, de seje, de stærke, dem med viljestyrke og de der kæmpede imod.
Der er mange at hylde.

På billedet oven over ser i min yndlings Farfar Albert- August.
Han var i koncentrationslejr. Men overlevede heldigvis.
For ellers havde jeg jo ikke været i denne verden i dag.
Kims morfar var i modstandsbevægelsen.
En af de kendte og det var ved at gå galt.... Godt befrielsen kom.
Vi har haft det tæt inden for familien.
Selv om vi ikke selv har oplevet den frygtelig krig.
Så for os begge har det været normalt at tænde lys i vinduerne 4. maj.





I fødselsdagsgave fik jeg denne smukke 
franske katolske kirkestage af Kims mor.
Meget stor og flot. Meget meget tung.
Ja enormt tung faktisk.
Den bliver tændt i aften med alle 7 lys.
Den står i den store dobbelt dør og kan lyse smukt ud til omverdenen.



Traditionen tro skal der nydes en lækker dessert.
Her har jeg bagt små rabarbertærter med brændt marengs. 
Drengene har bestemt Pull Pork, den er i ovnen og burgerbollerne skal snart bages.
Det er en hygge dag her i huset hvor vi er samlet.




I denne tid er det stadig vigtigt at huske.
Det er en stor verden og ikke alle steder er der fred.
Det har der heller ikke altid været i Danmark,
netop det 4. maj beretter om FRIHEDEN.

Klem til alle jer helte modige sjæle

Charlotte



onsdag den 13. december 2017

Santa Lucia


Når jeg ser en adventskrans tænker jeg ikke, som det første på de 4 uger der er til Jesus fødselsdag.
Nej jeg tænker mere på Santa Lucia.
Lys og  krans forbinder jeg med Lucia.
Der med en krans på sit hoved og lys i, for at kunne se i mørket. 
Hvor hun delte mad ud til de kristne mennesker der levede i skjul i Katakomberne. 





Hun var en kristen pige der havde valgt ægteskabet fra.
Hvilket kom til at koste hende livet efter svære prøvelser.




Hun var ud af en meget velhavende romersk familie og derfor var der tidligt arrangeret
et ægteskab for hende.
Men engang hendes mor var syg. Bad hun og lovede at tjene Gud, hvis moderen overlevede.
Det gjorde hun og Santa Lucia nægtede at indgå i et ægteskab.
Hun skulle være Guds brud som lovet. Der af Lucia Brud.



Hun blev dræbt af en dommers svær den 13. december år 304.
Lucia dag har faktisk intet med julen at gøre. Det er helt tilfældigt det ligger i december.
Man begyndte at fejrer Santa Lucia ved en lys fest. Man kårede hende til helgen.
 Først da romerriget var blevet overvejende kristent. 
På det tidspunkt var den 13. dec. årets korteste dag.
Sverige tog traditionen til sig og går den dag i dag meget op i Lucia.
Næsten alle svenske byer kårer deres Lucia brud. For til sidst at kåre Sverigs smukkest Lucia brud.
Jeg kunne fortælle meget mere om den smukke Lucia, men det her var slet ikke meningen.



Så derfor vil jeg fortælle jer om noget lys jeg har opdaget.
Vi har fået ny blomsterhandler i byen.
Hun har de sødeste lygter.



Jep, Tivoli lygter.
Altså mig her fra bøhlandet anede ikke Tivoli har lavet lys.




De er altså så yndige.
Det mest fantastiske er, at i toppen af låget kan man sætte batterier i.
Der er også timer.
Glasset kan stå både inde og ude.



Jeg er så imponeret.
Er den ikke bare sødt. Både glas og låg fåes i forskellige farver.
Mit låg var kobber og har fået en gang maling...

Den smukkeste Lucia dag vil jeg ønske til jer alle

Knus og klem

Charlotte



fredag den 24. november 2017

Fredenslys


Fredenslys hvad er nu det for noget!
Jo fra gammel tid tænde man en flamme i Fødsels kirken i Betlehem. 
Dette kaldte man fredenslys og man værner om freds flammen.
Præcis som den olympiske ild fra Grækenland.
I en tid hvor der er så meget ufred i verden er den atter blevet 
moderne at sprede lyset rundt i verden. Så siden 1986 er den
blevet båret rundt til de forskellige lande.
Flammen hentes i Fødsels kirken og her i Europa kommer den først
til Schweitz. Det er spejderne der har taget traditionen til Danmark.



Den flamme de fragter til landet er i en beskyttet beholder 
til Roskilde.
I Aalborg har Sct. Georgs Gilderne fået den sejlet derfra og til Honnør Kajen.
I torsdag (2016) stod tusind vis af mennesker og modtog flammen.
Mange af børnene havde deres egne flagermus lygter med for at
kunne sprede freden rundt i deres lokalsamfund. 



Jeg siger jer det var smukt og stemningsfuldt.
Da jeg er formand for Vester og Øster Hassing Musik Kreds.
Har jeg længe kendt til denne begivenhed.
I tamburkorps delen, spiller både Ida-Katrine og Albert-August.
Ida-Katrine spiller 2. stemme og laver de smukkeste triller.
Albert-August spiller 1. stemme på march fløjte.



Så i meget lang tid har jeg vist at Tamburkorpset var hyret til at
spille til denne ceremoni.
Jeg har glædet mig som et lille barn.
At opleve to af sine børn under så smukke forhold er ubeskriveligt.



Men det var bestemt ikke uden problemer.
For jeg havde købt den smukkeste flagermuslygte for meget lang tid siden.
Den blev fyldt med lampeolie.
Da vi skulle ud af døren og afsted. Ja der lå alt olien ved siden af lampen!
I lynets hast gik det ned til de lokale FDF'er og de havde en lygte jeg måtte låne.
Selvfølgelig skulle jeg da have en freds flamme med hjem.



Så her udenfor Fonderie De Glase brænder fredenslys.



Den skal bl.a symbolisere
Fred, venskab og kærlighed.



Med fredenslys blev kandelaberen også tændt i Fonderiet.
På ruden ses et smuk juletræ som atter er en stencil



I den smukke egetræs kirke er de små glitterne lysekroner også tændt.



                                           
( videoen er venligst optaget af Mette Madsen)


I skal ikke snydes for en lille oplevelse fra Fredenslys.
Kvaliteten er ikke den bedste for øjet, men luk dem og lyt til  de smukkeste triller og toner.
Ida-Katrine går bagerst og Albert-August går lige foran hende.
Det er et korps jeg i den grad er stolt af. Hver og en spiller de helt fantastisk
og til sammen danner de det bedste FDF korps i Danmark.
.





Håber at freden må sænke sig over alle de små hjem
Rigtig smuk dag og dejlig weekend

Charlotte


Igen i år 2017 er der Fredens  Lys.
Torsdag den 30. nov kl. 17.15 på Toldbod Plads i Aalborg
Det er så smukt, så rørende og så glædeligt.
Ja tamburkorpset skal spille igen💜