Så blev det 3. december og i dag vil jeg vise jer noget som ligger mig meget på sinde.
Julekortet.
Jeg er meget traditionsbundet, jeg elsker at modtage et
kort med posten. Det behøves ikke være langt.
Bare der er en julehilsen.
Den tradition er desværre ved at uddø i vores generation!
Så jeg vil slå et slag for at vi atter sender et kort til vores kære.
Her tæller en mail altså ikke!
Det her er det allerførste julekort man kender til.
Det var forfatter Sir Henry Cole der fandt på det fortrykte julekort i 1843.
Traditionen kom først til Danmark i 1880'erne.
Heldigvis havde vi her i landet fået frimærket allerede i 1851.
Så det var blevet muligt at sende breve rundt via postkontorer.
(Foto lånt af Reklamekunst.)
Når julen er over så har vores Super Brugs altid udsalg på de sidste juleartikler.
Jeg køber normalt et hav af julekort. Der er smukke tykke anvendelige kuverter med.
Jeg har valgt at vise fremgangsmåden på et af mine julekort.
Jeg tager et stykke hvidt karton og limer det på forsiden.
På den måde kan jeg lave helt mit eget julekort. Meget nemt!
Skal man gøre det ekstra sødt, så er en takkesaks til kanterne sød at anvende.
Her vil jeg vise jer fremgangsmåden på et kort med en julekugle.
Sådan en rund udstiksform presser jeg hårdt ned i kartonet.
Så bliver der en "usynlig" rund ring.
Inden i ringen kommer jeg små og store maler klatter på.
Når knopperne er tørre så tegner jeg toppen af
kuglen med en blyant.
Laver en tråd af en blyant streg og limer en sløjfe
på kuglen. For neden skriver jeg Noël også med malingen.
Så har man helt sit eget designet julekort.
Dette er nogle af de julekort jeg har fremstillet i år.
Lige med de ting jeg havde.
Man kan også som her printe nogle af sine egne billeder ud
og dekorere kortet med dem.
Det er helt vildt personligt og meget nemt.
Min olde som desværre for længst er gået bort og som minder mig usandsynligt meget om
Frk. Pots. Hun blev ved med lige til det sidste at skrivejulekort. Hun blev 97 år.
Med krogede finger skrev hun sirligt og med varme hilsner
hver og et, med sin elskede fyldepen. Hun skrev de sidste år kun 120 kort til jul
og hun modtog lige så mange.
Hvis hun kunne ville hun lige nu klappe mig blidt på kinden,
Rejse sig fra sin stol og ligge hækkeltøjet fra sig.
Tage min hånd og tilbyde mig en
citron specie. Så ville hun
kigge på mig med sine varme øjne og nikke.
Med sin tyske dialekt ville hun sige " Du er dygtig Charlotte"
Kunne jeg ville jeg skrive et julekort til hende, et langt og varmt et.
Fortælle hende hvor meget hun har betydet for mig og min tro på julekortet.
En ting man ikke må glemme på sit julekort er Julemærket.
Det støtter sådan en god sag.
Så endnu en grund til at sende et julekort.
Det ville Olde i den grad påskønne.
Min far slæbte hvert år bunker
af julekort, frimærker og julemærker til hende.
Det var hans opgave at skaffe det til sin farmor.
Helst i oktober. For hvert kort var en beretning af hele året
der nu snart gik på held.Hun sprang aldrig over hvor gærdet var lavest.
💖
Sådan ser julemærkerne ude i år!
Det er mange år siden de har været så flotte.
I 1904 blev julemærket opfundet af den danske postmester Einar Holdbøll.
Ja jeg går jo meget op i at kortet er smukt både udvendig
og indvendig.
Så her får den både med lak, bånd og segl.
Find den gode fyldepen frem og skriv en sød personlig hilsen.
Det vil med garanti skabe glæde hos modtager.
De bedste ønsker for en god lørdag.
Juleknus
Charlotte
Send et lille kort og gør en sjæl ekstra varm om hjertet.
Lad os genoptage den gamle tradition.