Viser opslag med etiketten kyllinger. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten kyllinger. Vis alle opslag

søndag den 5. juli 2020

Nye beboer





For et stykke tid siden fortalte jeg at der var kommet nye beboer
Hos Villa Fryd.
Vi har fået verdens sødeste gule små kyllinger.
Men vejen har været besværlig og sej!



Det startede faktisk med at vi talte om at få høns igen.
Men de skulle være smukke at kigge på.
Her var det vigtigere end æggene er flotte.
Anne Dorthe introduceret Kim for denne her race.
Hun fortalte hvor sociale og godmodige de er.
Samtidig er de smukke at kigge på.
Så har de helt deres egen personlighed.



Men de har bare ikke været til at opdrive.
Som på ingen måder.
Den her race er ved at udgå i landet.
Folk i hønsekredse har stået på hovedet for at hjælpe os.
Til sidst fandt vi heldigvis 14 æg hos en opdrætter.
Fik dem sendt og afleveret 15. maj til min far.
Så skulle han ruge dem ud i hans maskine.



Spørg lige om jeg var spændt på resultatet.
Tænkte at sende æg og betale en stor pris for dem, det gik nok aldrig.
5. juni tikkede en besked ind på mobilen.
Jeg var blevet hønemor.
Til hele 12 kyllinger!



Altså jeg syntes det er fantastisk man kan købe
æg, sende dem med GLS og ud kommer der kyllinger.
Kun to æg var tomme....
Kan i fornemme de er blevet til små strudse.



Måske har i bemærket den lyserøde prik i hovedet.
Det er fordi kyllingerne er blevet køns bestemt.
Så godt det er muligt med deres alder.
Hende her hedder Bodil, hun har også lyserød fodring for hun er min.



Det her er Bertha og det er Kims.
De to er de eneste vi skal beholde. Resten sælger vi.
De to hønsemokker gør vi tamme.
De er dagligt inde hos os.



Det bliver to meget store damer.
Op til 75 cm.
Smuk perlemors grå med store marmelukker på ben og gumpe.
De skal gå frit i haven. Det er en race der ikke ødelægge blomster.
Dette og racens personlighed var det afgørende for os.




Der øves dagligt på at Carl-Johan acceptere hønsemokkerne.
Så de ikke bare anses som grill kyllinger.
Det går rigtig fint.
De kan nu være sammen.
Men tør endnu ikke lade ham være alene med kyllingerne.
Når de bliver store så er det jo Calle der skal tage sig i agt!
Så vi gør hinanden en stor tjeneste her.



Vi er måske lidt fjollede.
Men de dyr vi har vil vi gerne kunne komme til og hygge med.
Så helt fra starten var det aftalen.
Sådan et par store damer er ikke sjove hvis de ikke er tamme.
Så for os kommer de til at fungere nøjagtig som de andre kæledyr.
De vil skabe så meget liv i haven.
Jeg kan love de bliver knus elsket.
De er en oplevelse værd.


Klem og en fremragende søndag til jer

Charlotte


P.s
Hvis man påtænker at skulle have en kælehøns.
Var i så klar over at en hane er nemmest at gøre tam.
Er der ingen høns kan flere haner gå sammen uden problemer
og blive ekstrem tamme.




lørdag den 13. juni 2020

Den sidste uge


Sikke en uge vi kan kigge tilbage på.
Hvis jeg starter helt fra starten af, så i sidste weekend 
kom Rosenfeen på besøg.
Vi skulle fejre vores runde dage sammen.
Det er efterhånden en tradition vi afholder hvert år.
Det er så dejligt at have lidt tid sammen.
Linda så min klematis i næsten fuldt flor.
Den bliver bare smukkere for hvert år.



Søndag regnede der hvid i haven.
Manniken Pis som jeg fik i fødselsdagsgave af svigermor.
Stod det mest romantiske sted i haven denne dag.
Syntes han er så fantastisk smuk og et stort ønske blev opfyldt.
Nu skal han bare tilsluttes vand.
Der regnede hvid regn fra æbletræet hele søndagen og i dag er der ikke en blomst.




Mandag var jeg oppe efter daggamle kyllinger hos far.
Må vist lave et indlæg om det senere hen.
Men ja nu rummer Villa Fryd også høns.



Hver dag jeg kommer hjem fra arbejde så er der 
nyt som er sprunget ud i haven.
Den her elsker jeg ekstra meget. Er ca. 130 cm høj.



Roserne banker afsted.
Vildt som de stråler for mange af dem har sygdom igen i år.
instagram har jeg kørt  en kavalkade under story.
Her har jeg vist masser af  mine roser.



 Digitalis står så smukt lige nu.
Jeg har ret mange rene hvide i haven.



Torsdag fløj Agnes og Røde fra reden.
De havde nærmest smidt forældrene ud af redekassen.
Ret så frække er de.
Når jeg gav mad så lagde de sig i skålen og dækkede med vingerne.
De vil godt have maden selv.
De er kommet til den smukkeste varmeste familie.
Iris og Henrik var atter på besøg efter fjerbørn.
De er så skønne mennesker.
Både Marie og Frede Hansen, Agnes og Røde får det som konger og baroner hos dem.




Jeg kan godt sige jer at jeg allerede nu er miljøskadet.
Næsten al min fritid bruges på vedligehold i haven.
Her gåes ikke på kompromis længere.



Alt bliver hermetisk luget og skåret væk.
Håber at nå at beskære haven i weekenden.
Nu er det ved at ligge i hænderne og så skal haven jo også nyde godt af det.
Grin ikke af kosten. Den er fra 1950.
Har arvet den fra mormor og morfar.
Vi har to nye og dem kan jeg bare ikke bruge.
Det var kram det børstenbinderen kunne af håndværk dengang.



Igår brugte jeg endnu en fødselsdagsgave.
Jeg var til fodterapeut.
Aldrig har jeg prøvet noget så behageligt.
Jeg vil slutte for nu med mine valmuer.
De står med kroner så store som tekopper.
Nøj hvor er de bare smukke.


Kan i alle nu have en helt fantastisk weekend
Klemmer

Charlotte