Viser opslag med etiketten RABARBER SKUM. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten RABARBER SKUM. Vis alle opslag

tirsdag den 25. juni 2019

Spændingen er udløst


Når roserne springer ud så er det præcis som at være barn.
Stå i den største slikbutik og bare få lov at mæske sig.
Sådan har jeg det virkelig.
Den smukhed og de dufte, de er rigdom.
Derfor er det også ekstra hårdt når der er fyldt med sygdom blandt gudinderne.



Sidste efterår tømte jeg mormors have.
Jeg tog en masse ens gamle roser. De var for længst afblomstret.
Jeg vist kun de var gamle og lyserøde.
Men nu er spændingen udløst.



De smukkeste velduftende roser. Som her er lidt medtaget af regnen.
Kender i navnet så byd endelig ind.
Jeg ved kun det er en meget gammel dansk rose. Ca. 40 cm høj.
Jo mere den springer ud jo sartere lyserød bliver den.
De to rosa glas skåle er også nogle jeg arvede fra mormor.
Hvor heldig kan man være at ingen andre ville eje dem.



Både mormor og jeg elskede og elsker rabarber skum.
Jeg har arvet fra hende, at jeg kan spise dessert til morgenmad.
Sukker direkte ind i årene, så har jeg det bedst.
Jeg fik en kæmpe portion rabarber, af min veninde Flytte.
Så der blev fremstillet dessert.
Skålen her passer perfekt i farven til det romantiske rosenbord.



Min yndlingsrose er også sprunget ud.
A whiter shade of pale.
Den elskede mormor og fik masser af buketter lige indtil december.
Den dufter guddommeligt. Virkelig.
Tænk det var en fødselsdagsgave fra rosenfeen for år tilbage.
Får besøg af hende i morgen, glæder mig. Hun skal lige udrede lidt rosenkvaler for mig.
 Så hun igen kan have bilen fyldt med Jas roser.
Det er hun fantastisk sød til altid.
Tør ikke lige nu hvor roserne sådan driller mig.


Masser af krammer og duftende rosenhoveder

Charlotte


søndag den 20. maj 2018

Clematis Montana Rubens


Åhhhh så skete det endelig, min store Montana Rubens clematis er sprunget ud.
Det er en glæde og et eventyr hvert år.
Iflg. Kim er jeg ret heldig at jeg endnu har den.
Han er træt af den fylder og breder sig.
Lige på det punkt kan jeg ikke få det stort og vildt nok.



Når man står nede i haven og kigger op på verandaen.
Så er det da et smukt syn og her er der stadig bare mange knopper.



Carl-Johan ligger og kigger ned på min veninde Flytte.
Han kan lige få hovedet ud mellem blomsterne.




Når vi så kommer op på verandaen.
Så kan man se hvor meget den fylder.
AA's stol er næsten helt væk i lyserøde blomster.



Sådan ser rækværket ud indefra.
Det er da et fantastisk lækkert syn.



Når jeg står i køkkenet og kigger ud.
Så er det bare en drømme udsigt.
Jeg kalder verandaen "mit Italien/ mit Tyrkiet/mit Spanien" alt efter temperatur...
Lige nu er jeg i himmeriget med de varmegrader vi har.



Da vi sad og spiste til aften.
Siger jeg til AA.
Din trøje passer til blomsterne. Jeg tager lige et billede.
Super mor, så åbner jeg lige øjnene for solen.......



Kan i huske jeg lavede rabarberskum sidste år.
Billedet her er fra det indlæg. Montana rubens minder i farven om rabarber skum
derfor forbinder jeg de to ting.
Den opskrift får i lige HER. Det er jo tiden nu og virkelig vær at prøve.



Jeg er godt nok glad for den.



Se nu begynder haven virkelig at være sjov.
Nu kan vi atter lave vores egne buketter igen.
Det gamle fajance fad fra Jane er fast inventar til de første blomster hoveder.

Smuk søndag til jer alle
Så i Pinsesolen danse....

Klem

Charlotte





onsdag den 25. maj 2016

Rabarber Skum


I dag vil jeg vise jer noget ganske lækkert.
Jeg undskylder allerede, for det er en synder!!!!
Hvert år ved denne tid på Ida-Katrines fødselsdag.
Der bliver alle mine rabarber fældet.
For en fast tradition her i huset er, at der serveres Rabarber Skum for gæsterne.



Super friske, sprøde og ikke for grove.
Alle sorterne blandes.
Lige nu kommer jeg til at tænke på, at som barn løb jeg altid
 rundt med en stilk rabarber i munden. 
Jeg tror altid at denne har været en af mine yndlings frugter i haven.
AAAAAAAAAA passer nok ikke helt, for jeg elsker alle bær og frugter.
Bare jeg selv må plukke dem. For det er frisk heden der gør det hele så specielt! 



Men rabarberne vaske og skæres i små stykker.
Gryden er ca. halvt fyldt og det er en 3 liters gryde.
Så kommes der godt med sukker i.
2. tsk. nonoxal  og et godt læs vaniljesukker.
Det gør ikke noget med lidt rød frugtfarve.
Det hele blandes rundt samt ganske lidt vand kommes i bunden.
Så står det og trækker et par timer.



Når så grøden er sat over og kogt mør blendes det hele.
Det tager ikke ret lang tid. 15 minutter ca.
Måske skal der også lidt grød jævner i. 
Grøden må endelig ikke være for tynd. 



Så pisker jeg godt en halv liter fløde til skum.
Vender det i grøden.
Samt 2 pakker hvid chokolade hakkes og blandes i skummet. 
Det er den mest luftige og fantastisk dessert.



Her har jeg kommet skummet i en stor glas skål.
Pyntet med fløde og mynte fra haven.
Med let hånd er der drysset hvide chokolade kugler på.



Jeg servere små chokolade rør til Rabarber Skummet.









Det er simpelthen en fantastisk dessert i skulle unde jer selv.
For mig er den lige så dansk som jordbær med fløde.
Jeg kan længes så gevaldigt efter Rabarber Skum om vinteren.
For mindet omkring den er jo, vi i familien er samlet til hygge.
I år var så ingen undtagelse. Rabarber Skum blev serveret for de fremmødt gæster.
Der var endda to søde veninder med til Ida-Katrines fødselsdag
som aldrig har smagt vores traditions dessert. 
Den blev taget imod med kys hånd, fra både Stine og fra Sarah som kommer
helt fra Australien.

Rigtig skøn dag til alle i skønne mennesker
I dag håber jeg på total sol og varme.

Charlotte