Viser opslag med etiketten KRYDDERURTER. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten KRYDDERURTER. Vis alle opslag

fredag den 22. maj 2020

Velkommen på den italienske veranda


Så kom vi så langt at den italienske veranda i 1. sals højde
blev klar, til mange oplevelser gennem sommeren.
Vi har døren lige ud fra spisebordet.



Når døren passeres kan jeg på ingen måde undgå at trykke på knappen.
Det sker mange gange på en dag.
Jeg har vist jer den før.
Men jeg elsker denne lille gimmick og det gør vores gæster også.
Lover at ligge en lille video ind på min story på instagram i dag.
Så kan i se kigget med klokke og veranda.



I år er verandaen blevet lidt anderledes.
Alt træværk er malet og skinner voldsomt i solen.
Så jeg har valgt at få naturkrukker ind for at bryde det hvide.
De fleste krukker er fødselsdagsgaver fra min onkel.
I år er jeg også gået all in på at støbe beton krukke fødder.
Verandaen bliver ødelagt når krukkerne bare står direkte på træet.



Jeg har en del gamle syltekrukker.
De er også anvendt.
Boret hul i bunden.
Det fungere perfekt.
Lige indtil Ida-Katrine kom forbi.
For der var nogle hun ikke kunne leve uden.
Jeg siger jer hun har grønne finger.
Hendes lejlighed ligner Plantorama.
Det er en gammel kirke hun bor i
og vinduerne er derfor 3 meter høje.
Så der er plads og lys som et opvarmet orangeri.




Der er mange nye tiltag her oppe i år.
Er ikke færdig men nu får i lov at se hvor langt jeg er kommet.
Det er fantastisk at huset nu er malet og der kan komme pynt op på væggene.
Har så mange fine ting der bare har ventet på dette øjeblik.



Denne gamle kirkebøsse har jeg købt hos Fru Pigalop.
Det var svært at få den åbnet. Både hun og vi har forsøgt med alverdens nøgler.
Til sidst sagde min veninde Anne Dorthe.
Jeg tror låsen kan skrues af........
Så nu hænger den ude og får et irret patina.
Tænk at have sin egen kirkebøsse. Det syntes jeg er vildt fedt.




Hvis vi tager et hurtigt kig til den anden ende af verandaen.
Her hvor vi spiser på de lune aftner.
Så er vi indhyldet i klematis Montana Rubens.
Det er et blomsterflor uden lige og samtidig skærmer den
 for indkig og blæst. Vi kan side total uforstyrret her oppe.



Vores veranda er et ekstra rum på de varme sommerdage
og lange sommeraftner.
Her spiser og lever vi så meget det er muligt.
Når solen er vildest så køres markisen ud og de to teenager
tør at komme ud og kan sidde trygt i skygge.


Den bedste dag og weekend ønsker jeg for jer alle
Og må vi så få noget champagne

Charlotte


onsdag den 6. september 2017

Krydderurter og give away


Så er tiden kommet til at begynde at gemme på de lækker
krydderurter.
Jeg har nogle til at hænge til tørre i køkkenet.
Andre tørre jeg med det samme.
Vigtigst for mig er at have urter fra haven til hele den triste kolde vinter.




De står kniv skarpt i haven lige nu.
Her under kan skimtes Frk. Pots logo som Sisse igen har
lavet til mig i en stencil. Besøg endelig hendes side. The White Cottage.
Her er alle stencil mulige, det er bare at ønske.




Jeg har før vist jer hvordan i kan lave jeres eget krydderurte salt.
I kan se mine to tidligere indlæg, ved at trykke HER og HER
På billedet har jeg hakket min krydder blanding af urter fra haven.
Det er jo individuelt hvad man bryder sig om.



Når den er tør bliver det til denne lille portion.
Man kan tørre ved at bage det svagt i ovnen eller tørre det i solen et par dage.
Men med vores sommer er det jo noget mere vanskeligt...



Så er portionen blandet med hav salt.
Kommer så ind i rygeovnen.
Denne salt er røget på birketræ, hvidløg og sennepsfrø.



Så tænkte jeg.
Hvorfor ikke lave en hurtig Give away.
Et lille glas røget kryddersalt, hvor alle urter er fra egen avl.
Vinderen trækkes på fredag.
Det eneste i skal er at smide en kommentar her på bloggen.




Man skal altid lave rigeligt når man er igang.
Man bliver afhængig af det salt.
Ydermere er det en fantastisk værtinde gave.



Med ønsket om en skøn uge med smukt sensommer vejr

Knus

Charlotte


mandag den 2. maj 2016

Krydderurter


Som jeg har vist jer før så har jeg en stor kærlighed til krydderurter.
Jeg bruger dem rigtig meget i maden men laver jo også mit salt selv.
Så jeg er meget tidlig ude når de kommer i handlen.
Sidste år stod de også og prydede på min sydlandske veranda.
Men det var ikke et godt sted.
Så i år starter de ved køkkentrappen, Som de næsten altid gør.
For her er altid  masser af sol. 
Senere ryger de ned i køkkenhaven til alle de andre. Der tror jeg de har det bedst.



Min gartner Leif siger at jeg stjæler al duften fra dem når jeg kommer ind i gartneriet.
Man kan ikke se mit ansigt, for de er begravet i urterne.
Det er da en formidabel duft.



Der er slet ingen tvivl. Rosmarin er min yndling og dem køber
jeg altid mange af. Denne her har overvintret i kælderen.
Den er noget pisten, men den er også blevet pelset til salt.
Den er lige nu i blomst... Sarte lys lilla små blomster.



Men for mig er det lykken at sætte de små urter frem og få dem 
til at vokse sig store og stærke i sommer.
For det lønner sig senere til den dejlig salt og madlavning!



Frederik min svigersøn kom på besøg.
Det første han sagde var at nu er der forår. Din løve er kommet op igen.



Det har han helt ret i. Løven er den første af mine 6 springvand
som kommer op. Ham og hans rislende lyd af vand savner jeg hele
vinteren.
350 kr. for løven og så med fragtmand.
Personlig levering lige til døren.
Jeg tænker tit på den gamle mand der solgte ham til mig. Med varme
kærlige tanker. Han magtede ikke længere en have.
Han syntes jeg var den udvalgt og det var mig som måtte købe den.
Vi var en del om buddet til den pris.
Men Hr. Løve han bor her nu og det bliver han ved med i al min tid.
Har fået mange bud på ham. Men han er så stor en del af haven.






Pindene trænger til en opgradering i år. men så langt er jeg 
slet ikke kommet endnu...
Jeg plejer jo at have støbt små kroner og smukke ikoner som sidder på toppen.
Men jeg skal nok nå det hele...... Engang!






Så har i fået mod på at lave kryddersalt. Så husk det er nu i skal 
forkæle jeres krydderurter. Det giver gevinst senere.
Men bare det at have en krydderurt i haven og bruge i maden
er da det skønneste...
Her koges feks. aldrig kartofler uden løvstikke, når deres sæson er her.
Eller frisk oregano på en pizza.
Hakket frisk karry til boller i Kaj. 
Hjemmelavet pesto og olier, med urter hentet nede i haven.
Jeg er altså varm fortaler for krydderurter, hvis i ikke har opdaget det!!!

Rigtig fantastisk dag til jer alle

Charlotte