Viser opslag med etiketten FRISER. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten FRISER. Vis alle opslag

tirsdag den 7. marts 2017

Ingers ur


For efterhånden godt et år siden arvede jeg dette ur af 
Moster Grethes søster, Inger. Altså Lottes mor.
Det var nu ikke helt uden gnidninger at uret blev mit.
Lottes mand sagde. Skrotten får det ikke, for så bliver det bare malet hvidt!
Hun maler alt hvidt og det vil være synd!
Lotte kiggede på ham og sagde. Godt så hænger vi det i stuen.
Det var så en trussel, Så uret kunne ikke komme hurtigt nok hen til mig.
Så hurtigt at glasset i fronten ikke kunne modstå luftmodstanden.
Men nu er Chris også vognmand så han ved det skal gå tjept.



Sådan her så uret ud og den opmærksomme læser vil opdage at toppen af uret mangler.



Jeg har nemlig valgt at dele uret. Det er så smukt at det må pryde to steder.
Her er toppen benyttet som frise over døren.
Det indlæg kan i se her.



Faktisk har jeg taget billeder af hele processen.
Men af en eller anden grund er de desværre blevet slette.



Det gør slet ikke noget at front glasset ikke holdt til transporten.
For uret er blevet til et lille skab for lysende minder.
At sidde i sofaen og se vægen blaffer i vinden og bare drømme.






Skærmen her har jeg selv lavet.
Hvordan kan i se i et tidligere indlæg her.
Men Gurilanterne af spind har jeg ikke selv fremstillet 😏 



Et lille hyggeligt hjørne i stuen.



Døren er ude fra Moster Grethes gård.
Halvdelen af den gamle hoveddør.
Den anden halvdel er den som står i Fonderie De glase.



Grenene er fra en gåtur.
Efter en uge i varmen er de smukt sprunget ud.
Nu foråret snart være på vej selv om sneen daler "stille" ned her !

Fantastisk dag ønskes i alle

Klem

Charlotte


fredag den 4. marts 2016

Friser




I vores hus har vi rigtig kedelig karme. Sådan rigtig 70'er agtige.
Fodlisterne har vi fået gjort noget ved de fleste steder. Men her halter vi efter.
Så var det jeg tænkte at det må man absolut kunne gøre noget ved...
og det kan man...




Denne her hænger over døren i stuen. Den har jeg købt på et loppemarked.
Jeg formoder den har siddet på et møbel.
Men med en gang hvid maling når man rigtig langt.
Den er limet op med dobbelt klæbende tape som jeg har brugt til sprosse vinduerne.
Oven over har jeg hængt en hylde. 
Syntes det pynter utrolig flot.  





Ved siden af døren står brandeovnen i stuen.
Da vi flyttede ind var der en sort skiffer plade ved ovnen.
Det er jo et lovkrav at der er noget ikke brandbart under.
Så jeg tog noget hvidt cement og kom lyse sten der ned i. 
Så fik vi en plade som bare passer bedre ind i stilen.
Hylden på brandeovnen havde nogle grimme sten plader.
Dem malede jeg da lige i en vending. MEN GØR DET IKKE...
Det lugter så fælt når de bliver varme og stenene måtte smides ud.
Så nu er hylden fyldt med sten og konkylier vi har samlet på stranden.
Må sige den lugt har afholdt mig som det eneste i også at male ovnen......





Vores brandekurv er en gammel sæbespåner beholder.
Den har fået et ægte Italiens dokument påklistret.
Det har Anette haft med hjem fra en ferie.




De gamle Lavendler var efterhånden ved at være lidt trætte at se på.
Så en gang mat spray maling og de er frisket op igen.




Æsken husker i nok. Det var den jeg viste jer helt fra bunden.
Den blev lavet til præcis dette hjørne af stuen.









Den anden dør i stuen har også fået en frise.
Den stammer fra Moster Grethes lillesøster Ingers ur.
Jeg tænkte at istedet for den sidder på uret som er smukt i sig selv.
Så er det bedre at dele fra uret kan pryde to steder.
Det blev så over stue døren.




Først så det sådan ud......





Men efter en gang hvid kalkmaling, blev det som skabt til stuen.





Det blå hjørne har også fået en frise.
Den stammer fra et møbel Bedste har haft.
Syntes det møbel var lidt for pyntet. Så jeg rev en liste af til døren.
Bedste ville være tosset hvis hun viste det og hendes søn Chris lige så meget.
For han fatter ved gud ikke at alt skal males hvidt....




Men flot er den blevet og pynter døren smukt.
Jeg har sat en krone på og et hjemmelavet emalje mærke som jeg viste jer
 fremgangsmåden på under mit æggeskab. 




Så det er yderst vigtigt at man hele tiden holder øjnene åbne.
For de sjoveste ting kan bruges til at lave friser af.
Jeg er konstant på udkig, for jeg elsker at pynte op.
Håber i fik lidt ideer til en lidt anderledes pyntning af karme og døre. 


Rigtig fabelagtig dag til jer alle



Charlotte