Viser opslag med etiketten 11. december. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten 11. december. Vis alle opslag

søndag den 11. december 2016

11. december, vat julemand


11. december tju hej hvor det bare går.
Den ene dag tager den anden og pludselig er det jul.
Jeg tror faktisk jeg ville ønske at julemåneden var lidt længere.
Der er så meget man gerne vil, men som man ikke altid kan nå.
Jeg siger til mig selv...... næste år bliver det anderledes!
Men det gør det bare aldrig!
Så husk at nyd hver eneste dag og hvert eneste arrangement man når.
For det er jo hyggen som gør december til noget helt specielt.




I dag vil jeg guide jer vejen i gennem til en vat julemand.
Som jeg viste sidste år, så starter jeg med at lave kroppen af piberenser.
I stedet for at betrække arme og ben. Så spreder jeg benene lidt ud
på figuren. sådan lidt kegle formet.
Så begynder jeg at vikle vat på kroppen.
Først armene og dernæst kroppen i et godt tykt lag til slut.




Her kan i fornemme lagene af vat.
Det hele får kaffe miks. For at få det rette gamle look a like patina.




Når han er tør efter kaffe miks får han et bælte om livet.
Så skal der dannes en krave. 
Sådan at hovedet kan kommes ned i kraven og glansbilledet
kan limes på den lange piberense halsen.
Men lad kraven gå op så man ikke ser bagsiden af et fladt glansbillede.




Her har kraven fået kaffe miks.
Så skal han tørre igen inden pynten sættes på.




Jeg har her taget en papirs te pose og fyldt med vat.
Blød enebær udgør det for et træ.



En gren fra haven er blevet til en stok.



Så skal hovedet på.
Jeg har valgt et som er i de brunlige farver.
Det står så godt til farven som kaffe miksen giver.
Her er det vigtigt at figuren har de rette proportioner.
Hovedets størrelse skal passe til kroppen.
Man kan altså ikke udvælge sig et hoved før kroppen er lavet.
Rigtig mange laver den fejl og figuren bliver ikke optimal med et for stort hoved.
Så bliver den tung og skæv at se på.
Hold forskellige hoveder hen og prøv inden det endelig valg tages.




Så er julemanden ved at være klar til at pryde Hos Villa Fryd.



Når først man finder teknikken i vat figurene.
Så er det enkelt og fantastisk at udvikle en lille figur med sit helt eget unikke
udtryk og fremtoning. 
Jeg kan slet ikke få nok af de skønne figurer.
Jeg elsker at kigge på dem og drømme tilbage til gammel jul.

Rigtig smuk 11. december til jer alle

Charlotte