*

Aquest bloc va néixer un 4 de gener de 2007

Aquest és un blog no professional, amb això vull dir que parlo del que m’agrada. Si quelcom no m’agrada, no en parlo, i si sols m’agrada, potser tampoc.
Aquí, des de sempre, a part dels professionals que escriuen en mitjans de comunicació, hi ha hagut sempre el “boca a boca”. Aquest blog pretén (no sé si ho aconsegueix) això, ser el “boca a boca”. Un bon complement al que es publica en mitjans de comunicació. Com sempre ha estat a casa nostre.
Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris Salmó. Mostrar tots els missatges
Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris Salmó. Mostrar tots els missatges

dijous, 7 de maig del 2020

Empanada de salmó amb mascarpone i endivies

0 Comentaris / Cliqueu per llegir-los i escriu-ne
Cuina total de confinament i d'aprofitament de rampoines. M'encanta obrir la nevera i mirar que hi ha i, del que hi ha, fer-ne un plat, més o menys reeixit, però bo, o almenys menjable. Aquest ha sortit força bo. Evidentment, cadascú hi pot posar les restes que trobi a la nevera, es tracta de cuina d'aprofitament. He fet servir una massa d'empanada quadrada i l'he doblegat per la meitat. També es podria fer amb massa de pasta de full, tenint en compte que, el temps de cocció és més curt.

Ingredients:
- 1 o 2 talls de llom de salmó
- 1 ceba petita
- 1 endivia
- 2 cullerades soperes plenes de mascarpone
- 1 cullerada sopera d'anet sec (no en tenia de fresc) rassa
- pebre negre
- sal
- all en pols
- 2 ous
- 1 cullerada de cafè de mostassa de Dijon
- 2 cullerada sopera rassa de tàperes
- el suc de mitja llima
- 1 fulla de massa d'empanada

Escalfar el forn a 210ºC.

Treure les espines que pugui haver en el llom de salmó i tallar-lo a daus petits. Reservar en un bol. Afegir el suc de la mitja llima, salpebrar, afegir l'anet, l'all (al gust o no posar-n'hi) i remenar.

Picar les tàperes el més finament possible i afegir al bol.
Picar la endívia i afegir-la a bol. Picar-la al gust, jo l'he picat fina.
Pica fina la ceba i afegir-la també.
Remenar, afegir el mascarpone i remenar bé.
Batre un ou amb la cullerada de mostassa i afegir al bol, remenar.

Estendre la massa d'empanada sobre una safata d'anar al forn. Omplir una meitat de tal manera que es pugui doblegar l'altre per sobre per poder tancar l'empanada, i sense arribar als extrems. Batem l'altre ou i pintem els extrems que hem de tancar, tanquem i marquem amb una forquilla.

Amb l'ou batut que ens queda, pintem la empanada i fem uns forats amb la forquilla.
Enfornem durant uns 30 minuts (depèn del forn)

divendres, 15 de març del 2019

La croqueta perfecta - croqueta de salmó

0 Comentaris / Cliqueu per llegir-los i escriu-ne
Foto: Banc de recursos Ministeri de Educación
La Mireia Carbó és, com alguns de vosaltres ja sabeu, una dona pràctica a la cuina. Si heu fet algun dels seus cursos ho sabeu. I si no, us animo a fer-ne, fa temps que ha muntat una escola de cuina, l'escola de cuina Mireia Carbó, amb cursos molt interessants.

Fa pocs dies va fer una intervenció al programa Tot es mou de TV3, on explicava com fer la croqueta perfecta, podeu veure el vídeo.

Un dels secrets és la proporció a l'hora de fer la pasta per aglutinar els ingredients del que volem fer la croqueta: 75 gr. de mantega, 150 gr. de farina i 600 ml de líquid.

Jo he fet aquestes croquetes de salmó.

Ingredients:
- llom de salmó
- 1 ceba de figueres
- 75 gr. de mantega (per la pasta)
- 150 gr. de farina (per la pasta)
- 300 ml de llet fresca (per la pasta)
- 300 ml de brou de peix Aneto (per la pasta)
- anet picat
- sal
- farina
- ous
- farina de galeta
- mantega
- oli d'oliva verge

Triturar la ceba amb l'ajut d'algun aparell, o bé, picar-la ben fina i petita.
Sofregir-la amb mantega i un rajolí d'oli.

Picar el salmó, aquí al gust, si voleu trobar els talls o no.
Afegir-los a la ceba quan aquesta comenci a transparentar-se.
Salar, afegir l'anet picat (si és fresc molt millor). Deixar coure i reservar.

Per fer el farcit, posem la mantega en un pot i hi afegim la farina. Salem.
Quan veiem que la farina és cuita (igual que fem amb la salsa beixamel), afegim els dos líquids sense deixar de remanar amb les baretes. Anem barrejant per que no quedin grumolls, un cop veiem que està al punt ho afegim a la barreja de salmó que hem reservat.
Barregem i posem en un atuell tapat a la nevera.

Quan s'hagi refredat, formem les croquetes. Unes croquetes diferents és deixar-les refredar en una carmanyola rectangular i tallar-les a daus un cop estigui la barreja feta.
Passar per la farina, ou batut i farina de galeta, en aquest ordre.
Fregir en oli calent.

Podeu veure unes croquetes de salmó fumat, recepeta de la Carme Ruscadella, que vaig publicar al 2008, aquí.

dilluns, 18 d’abril del 2016

Escabetx de salmó de Martín Berasategui

1 Comentaris / Cliqueu per llegir-los i escriu-ne
Ja començo a veure la fi de la recuperació d'una operació que m'han fet, la prova és que torno a cuinar, fora del dia a dia... Aquí una recepta del Martín Berasategui que venia amb els ganivets de la meva mare.
La poso tal qual, malgrat que jo he fet alguns canvis, com per exemple vaig fer un farcellet de farigola i romaní, sense barrejar-lo amb el salmó, i el julivert triturat amb un all; i que, tal com recomana ell mateix a la recepta, no hi vaig posar sal, la vaig posar al servir.


Ingredients:
- 800 gr. de salmó fresc
- 1 cullerada sopera de grans de pebre negra
- 4 fulles de llorer
- 12 branques de julivert
- 4 branques de farigola (jo hi vaig posar dos de farigola i dos de romaní)
- 2 cullerades soperes de pebre vermell de La Vera
- 1,5 l d'oli d'oliva verge (fins que cobreixi el salmó)
- 600 de vinagre de sidra (també pot ser de Xerès)
- 2 cullerades soperes de sal gorda

Treure la pell del salmó i tallar-lo a daus regulars d'uns 3x3 cm. Posar en un bol.
Afegim els grans de pebre negra, les fulles de llorer, les herbes aromàtiques, el julivert, i pebre vermell. Si hi volem posar la sal al marinatge, ara és el moment.
Ho barregem amb compte amb les mans per tal que quedin integrats.

Posar en una cassola ample, de tal manera que els daus de salmó de quedin amuntegats sino un al costat de l'altre. Ho reguem amb el vinagre, i amb l'oli, fins que quedin coberts. 

La posem al foc suau, molt suau. Quan comenci a fer bombolles la retirem del foc i la deixem reposar per tal que s'acabi d'escabetxar en el suc. Es serveixen tebis, malgrat que els que em varen sobrar els vaig posar a la nevera i estàven també bons.

Al moment de servir els daus, amb amanida, remolatxa, o patates cuites i laminades, s'hi posa una mica de sal gorda per sobre.



dimecres, 14 d’octubre del 2015

Tàrtar de salmó amb endivies

0 Comentaris / Cliqueu per llegir-los i escriu-ne
Els dies que hem quedo a dormir a casa la meva germana, alguna que altre vegada baixo al súpermercat que tenen al costat i compro quelcom per fer el sopar, senzill i ràpid, aquest cop, com que ella li agrada molt, vaig fer aquest tàrtar de salmó amb alvocat. Senzill i bo. Jo li volia posar mango però a la meva germana no li agrada i per tant el vaig obviar.

Ingredients:
- tres talls de llom de salmó
- dos alvocats
- una ceba de figueres petita
- salsa de soja coreana
- un culerada de postres mostassa antiga
- el suc de dos llimes
- sal
- oli d'oliva verge
- endivies


Treure les pells i les espines dels talls de salmó i picar-los ben petits, posar-los en un bol amb el suc de les dues llimes.
Tallar petits els alvocats i posar-los al bol, igual amb la ceba. Barrejar.

Amanir amb oli, i salsa de soja al gust. Les coreanes són menys salada, per això jo faig servir la salsa de soja Kim Ve Wong que és molt menys salada que altres.


Anar desfullant les endivies i farcir les fulles més grans amb una cullerada de tàrtar cadascuna.  

dilluns, 22 de desembre del 2014

Quiche de salmó i espàrrecs

0 Comentaris / Cliqueu per llegir-los i escriu-ne
Aquest any per la celebració de Nadal a la feina vaig fer aquesta quiche i, aquest cop ha quedat molt bona, crec que ha estat per afegir-hi el vi blanc per acabar la cocció dels espàrrecs, el que ha fet que aquests quedessin ben tendres. També he fet servir crème fraîche (també es pot fer servir nata agre) en comptes de nata líquida per què m'agrada més, especialment per a les quiches. No he fet servir el formatge fresc per untar típic, no m'agrada, he fet servir una marca francesa per que en tenia, es pot fer servir el de la marca Angulo que és molt bo.

Ingredients: 
- una massa de pasta brisa 
- un porro 
- una manat d'espàrrecs verds 
- un llom de salmó d'uns 400 gr 
- quatre ous 
- un pot de crème fraîche 
- anet fresc 
- dues cullerades soperes de formatge fresc per untar
- sal 
- la barreja de 5 espècies 
- mantega i oli d'oliva 
- mig got de vi blanc 

Estendre la massa brisa en el motlle escollit.
Com que no m'agrada punxar la massa per que no pugi, hi poso un munt de cigrons secs que ja guardo especialment per això. Enfornar deu minuts a 180ºC i reservar.

Pelem i piquem les tiges dels espàrrecs també petit, en reservem les puntes a part. Posar a foc lent amb mantega i un rajolí d'oli, salar i tapar. 

Mentre picar ben petit el porro, i l'afegim als espàrrecs. Quan veiem que comença a canviar de color i tirem un rajolí de vi blanc i deixem que s'acabi de fer.
Piquem l'anet i li afegim.

Quan veiem que els espàrrecs estan ben tous i ha quedat la barreja ben seca, ho enretirem del foc i ho deixem refredar en un bol.

 Pelem i traiem les espines del lloc de salmó, el tallem a daus petits i els afegim a la barreja d'espàrrecs i porro que ja estarà refredada. Hi afegim les dues cullerades de formatge i ho barregem.

A part coem en mantega les puntes d'espàrrecs partides per la meitat i les reservem.

En un pot posar els quatre ous, la crème fraîche, la sal i les espècies i barrejar amb els braç mecànic. 

Posar-hi al fons de la pasta brisa la barreja de salmó i espàrrecs.
A sobre i tirem la barreja dels ous i la crème fraîche.
Situem les puntes dels espàrrecs a sobre amb compte, tot formant algun dibuix.
Enfornem uns 40-45 minuts a 180-200ºC.

divendres, 28 de juny del 2013

Pernilets de pollastre amb vermut i nous

3 Comentaris / Cliqueu per llegir-los i escriu-ne
Aquesta és una de les receptes que va fer la Mireia Carbó en l'últim taller del Club Social Caprabo. Com sempre una recepta que dona molt de joc. Ella la va fer amb llaminera de porc, però es pot fer amb pollastre, i fins i tot amb salmó.


Ingredients:
- 50 gr. de nous
- 100 gr. de vermut negre
- 100 gr. de brou de pollastre
- 500 gr. de pernilets de pollastre
- 1 poma
- 1 ceba
- 1 gra d'all
- oli d'oliva verge
- sal i pebre

Escalfar una mica l'oli en una cassola i daurem els pernilets. Reservem-los.
Piquem la ceba i l'all i els sofregim en la mateixa cassola amb una mica de sal.

Afegir la poma sense pell i tallada a daus (no cal molt petits per què després ho triturarem tot), ho deixem coure uns minuts.

Hi afegim els pernils de pollastre i una part de les nous (en deixarem unes quantes per servir-les amb el pollastre trossejades). Si ho fem amb salmó ho haurem d'afegir més tard per què no necessita tanta cocció.
Afegim el vermut i el deixem reduir.

Hi tirem el brou de pollastre i ho deixem coure uns 25 minuts més, fins que els pernils estiguin ben cuits. Si ho fem amb salmó el brou també pot ser de pollastre. Retirem els pernils de pollastre i triturem la salsa.

Es serveix la carn acompanyada de la salsa i les nous trossejades.
És més bo fet d'un dia per l'altre.

dilluns, 1 d’abril del 2013

Mill amb bolets i salmó

4 Comentaris / Cliqueu per llegir-los i escriu-ne
Aquests dies a Andorra he pogut veure una demostració d'un nou gatget de cuina, el Rice&Grain Cooker de Lékué. Em va agradar tant que vaig tornar amb ell a la bossa.
En arribar, la nevera buida. Vaig aprofitar per tirar de congelats i estrenar el nou gadget.

- 120 gr de mill
- un grapat de bolets variats de la Sirena
- dos lloms de salmó de la Sirena
- una ceba gran
- cinc o sis tomàquets secs en oli
- un got de vi blanc
- sal, pebre i oli aigua

Primer posar el mill en el gadget, seguint les instruccions, afegir 300 ml d'aigua i sal. Posar al microones 14 minuts. Un cop passat el temps es treu l'aparell s'obre i es remena. Es torna a tapar i es deixa reposar durant tres minuts.

Mentre picar la ceba i sofregir-la en una cassola, amb una mica de sal. Quan comença a estar cuita però no ha agafat color afegir els bolets congelats i els tomàquets picats. Deixar fent xup-xup una estona, fins que aquests s'hagin descongelat i s'hagi evaporat l'aigua. Afegir el got de vi i deixar reduïr.


Encara congelats tallar els lloms de salmó a daus i afegir a la cassola un cop ha reduït el vi. Corregir de sal i afegir sal al gust.

Abans no estiguin massa cuits els daus afegir el mill cuit, remenar i llest.

El pebre que vaig afegir jo és una barreja de pebres i bitxo sec que tinc en un molinet. Un gran invent aquest gadgets, el mill consta de coure, i el temps de cocció no baixa de 25 minuts, en 14 a punt.
També es pot coure arròs, i pasta!

dilluns, 25 de febrer del 2013

Salmó marinat al gust d'aranja i enciam ecològic

7 Comentaris / Cliqueu per llegir-los i escriu-ne
Al cistell de verdures i fruites que em va enviar La Tavella hi havia unes aranges precioses. No en sóc massa amant, per això de seguida vaig buscar una manera de cuinar-les. Com que també hi havia un magnífic enciam que no necessitava res més que una bona vinagreta o sols un raig d'oli, vaig decidir fer un salmó marinat per acompanyar-lo.

Ingredients:
- una aranja 
- 400 g. de llom de salmó fresc 
- una cullera de postres generosa de gingebre ratllat 
- mig got d'oli de gira-sol o qualsevol altre que sigui suau 
- un quart de got de salsa de soja 
- unes fulles d'enciam 
- un cullera de cafè de sucre 
- una cullerada de postres de mantega 
- escames de sal

Tallem el llom de salmó en trossos regular, a mi me'n van sortir tres com el de la fotografia i uns trossos petits. Reservem.

Fem suc amb mitja aranja. De l’altre meitat en separem els grills a sang. Ho reservem. Si us agraden les aranges podeu posar-hi el suc d'una i fer servir els grills d'una altra.

En un pot per anar al foc hi posem un got d’oli, el gingebre ratllat, i ho deixem confitar a foc lent. No ha de bullir, si cal l’anem traient i posant al foc. Jo li vaig tenir uns vint minuts.

Traiem del foc l'oli amb el gingebre i hi barregem el suc de l’aranja i la salsa de soja. Hi posem el salmó i ho deixem marinar. Una mitja hora.

Mentre posem en una paella la mantega amb els grills d'aranja, quan es comencin a desfer hi afegim el sucre i ho deixem confitar. Jo hi vaig afegir el sucre per què, com he dit, no en sóc massa amant del gust amarg de l’aranja i el volia suavitzar.

Tallem les fulles d'enciam en juliana i les posem en un plat. A sobre hi posem unes cullerades de l’aranja confitada, un dels talls de salmó i ho amanim amb el suc de marinar-lo. Acabem amb unes escames de sal.

dimecres, 12 de desembre del 2012

Dos llibres i una recepta

5 Comentaris / Cliqueu per llegir-los i escriu-ne
L’Ada Parellada ve de família restauradora, la Fonda Europa de Granollers és un clàssic, com ho és el Set Portes de Barcelona. Tots tres tenen en comú la família Parellada.

El meu avi havia estat agent de canvi i borsa i anava sovint al Set Portes, al davant mateix d’on aleshores hi havia la Borsa de Barcelona. El seu famós arrós Parellada va ser creat pel senyor Parellada per tal que els senyors ben vestits no s’embrutessin en menjar l’arrós.
Recordo anar-hi algun que altre diumenge amb la família, donaven als infants uns contes i uns llapis per tal que dibuixéssim mentre els grans acabaven de menjar. M’agradava anar al Set Portes, era dia de festa.

 Quan l’Ada es va embrancar en el món de la restauració ho va fer amb el Semproniana, ara en farà 20 anys.
Recordo el primer dia que hi vaig entrar, em vaig sentir com a casa, la seva decoració eclèctica amb objectes i mobles diversos és molt acollidora. Recordo que també els coberts i gots eren diversos. I el que recordo més és la lasanya amb botifarra negra... Brutal! Per cert, no us perdeu la seva nova web!

Doncs l’Ada, justament per celebrar aquest aniversari, ha tret un llibre Les receptes de Semproniana.
Receptes que han acompanyat als seus clients tots aquests anys. Però com és costum als seus llibres de receptes, són ben explicades, senzilles i assequibles en la seva gran majoria, la qual cosa s’agraeix.

I com a dona inquieta que és també ha tret una novel·la, la seva primera novel·la Sal de Vainilla.
Una novel·la fresca, que invita a asseure’s tranquil·lament a llegir envoltat pels aromes que surten dels fogons. “Àcida, fresca i enginyosa, però també tendra i enigmàtica, per les pàgines de Sal de vainilla hi sobrevola un misteri i una passió continguda, però també un amor incondicional per la cuina”.
Dos bons regals per aquests Reis.

La recepta que us afegeixo és del llibre Les receptes de Semproniana.
Uns quants blocaires varem tenir la sort de compartir amb l’Ada i el seu equip un vespre extraordinari. Varem cuinar receptes del llibre per després compartir-les a taula. Aquesta és la que el meu grup va realitzar sota la guia de l’Òscar. Gràcies!






Canalons farcits de ceviche de peix

Ingredients:
- pasta de macarrons grans
Pel ceviche de peix:
- 150 gr de tonyina fresca
- 150 gr de salmó fresc
- 150 gr de gambes pelades i netes
- 100 ml d’oli d’oliva
- 50 ml de salsa de soja
- 10 gr de gingebre mòlt
- pebre i sal
Per al guacamole:
- 500 gr de porpra d’alvocat
- 25 gr de ceba tendra
- 25 gr de tomàquet madur
- julivert
- suc de mitja llimona
- pebre vermell picant
- oli d’oliva
- sal
Per a l’oli de soja:
- 100 ml d’oli d’oliva
- 50 ml de salsa de soja
- 1 cullerada de sèsam torrat
Per a decorar:
- alfàbrega germinada

Al taller ho varem fer amb gambes, malgrat que la recepta del llibre posa bacallà dessalat.

En primer lloc es prepara el guacamole. Posem en un bol la porpra d’alvocat juntament amb el suc de la llimona, la ceba picada fina, el tomàquet pelat, sense llavors i també picat fi, el julivert picat, una mica de pebre vermell i un bon raig d’oli d’oliva. Ho barregem i reservem (amb el pinyol de l’alvocat a dins per que no ennegreixi).

Piquem els peixos amb el ganivet. Els posem en un bol i els amanim amb oli, soja i gingebre. Reservem.

Bullim els macarrons en molta aigua amb sal deixant-los al dente i vigilant que no es trenquin. Els refresquem ràpidament i els eixuguem. Els farcim amb el tàrtar de peix.

Fem una vinagreta amb l’oli, la soja i el sèsam.

A la base del plat hi posem guacamole, a sobre quatre macarrons, ho amanim amb la vinagreta i hi posem a sobre una mica d’alfàbrega germinada.

diumenge, 9 de gener del 2011

Salmó confitat

7 Comentaris / Cliqueu per llegir-los i escriu-ne
A Estil9 TV fan un programa de cuina que es diu Plats. Van fer un salmó un dia semblant a aquest.

Ingredients:
- una rodanxa de salmó
- unes branques de farigola
- una fulla de llorer
- un gra d'all
- dues pastanagues
- oli
- sal i pebre

En una cassola que pugui anar al forn i al foc s'hi posa una bona quantitat d'oli, tenint en compte que després haurà de cobrir el tall de salmó. Posar al foc el més baix possible tot afegint-hi la farigola, el llorer, i l'all pelat. Pelar i tallar les pastanagues i també afegir-les a l'oli. Deixar confitar.

Partir la rodanxa de salmó tot traient-li l'espina, treure-li la pell i reservar.
Encendre el forn a uns 50-60 ºC.

Quan faci una estona que l'oli està confitant retirar-lo del foc i afegir-hi els talls de salmó salpebrats, han de quedar coberts. Si voleu podeu enretirar l'all per què no quedi tant fort de gust.
Posar la cassola al forn durant una mitja hora com a mínim.

Servir el salmó acompanyat de la pastanaga. L'oli el podeu colar i fer servir per amanir o coure més peix.

dissabte, 27 de novembre del 2010

Crespells de salmó

10 Comentaris / Cliqueu per llegir-los i escriu-ne
Fa uns dies vaig anar a un altre curs de la Mercè Rovira gràcies a la botiga Artero del carrer del Call, ens va fer uns quants plats d’aprofitament, allò que fem tots quan tenim restes a la nevera. En aquesta ocasió dels estris que ens va presentar em va atraure un de ben senzill per facilitar tancar els crespells. Se’n poden fer de diferents mides per què també talla la massa, i crec que el faré servir per fer pasta farcida... Ja en penjaré alguna de les receptes que ens va fer, però de moment i aprofitant el que tenia jo a la nevera vaig fer-ne aquests crespells de salmó. Val a dir que el farcit també estava molt bo com a tàrtar!

Ingredients:
- 500 gr. de salmó
- 3 culleres de postres de crème fraîche
- 1 rajolí de salsa de soja
- 1 cullera de cafè de mostassa
- sal
- anet fresc
- un ou dur

Piquem el salmó petit amb el ganivet. El marinem amb un rajolí de salsa de soja i el reservem.
Piquem l’ou ben petit i el barregem amb la crème fraîche, la mostassa una mica de sal i l’anet. I afegim el salmó i ho barregem bé.

Anem fent els crespells posant una cullerada al costat i tancant-lo amb ajut d’una mica d’aigua per segellar-lo i una forquilla (això si no tenim l’aparell que us deia).

Es poden fregir o coure al forn.

dissabte, 24 de juliol del 2010

Salmó marinat amb ceba tendre i vinagreta de taronja

9 Comentaris / Cliqueu per llegir-los i escriu-ne
Un altre dels plats estrella de l’Àtica és el carpaccio de salmó marinat amb cansalada (quin salmó i quina cansalada!).
Aquesta recepta del curs de cuina d’estiu de l’Àtica ens ensenya a marinar el salmó però el presenta d’una manera diferent i no menys bona.


Ingredients:
- un tros de llom de salmó net, sense pell ni espines
- sal i sucre al 50%
- ratlladura de pell de llimona i taronja
- oli d’oliva suau
- alls
- ceba tendra
- taronja
- vinagre de Modena
- Sal Maldon i pebre

Barrejar la sal, el sucre i els ratlladures i cobrir el salmó durant 30 minuts tapat amb paper film.

Netejar sota l’aixeta amb aigua freda, assecar amb paper i posar dins un recipient cobert amb oli les pells de la llimona i de la taronja, i els alls amb pell. Tapar amb paper film i deixar marinar un dia per l’altre a la nevera.

L’endemà escórrer l’oli i tallar el salmó laminat, posar-hi sal Maldon i una cullera de soja.

Mentre haurem tallat al ceba tendra en juliana molt fina i l’haurem marinat durant 5 minuts amb oli d’oliva, sal Maldon i vinagre de Xerès o Modena.

Tallem la taronja a daus petits i li haurem afegit un xic de vinagre de Modena reduït (això ho fem al final per què si no la taronja pren mal aspecte).

Posar el salmó al plat i a sobre la ceba en juliana tot amanint-ho amb la vinagreta amb els daus de taronja.

Nota: En Borja ens va aconsellar rebutjar la part que toca a la cua per ser estellosa. Millor la part del llom que toca al cap.

dilluns, 24 de maig del 2010

Magdalenes de tonyina

3 Comentaris / Cliqueu per llegir-los i escriu-ne
Ens les va ensenyar a fer la Mercè Rovira a Casa Artero del carrer del Call, que fan una demostració de cuina cada segons dimarts de mes. Són molt bones, sorprenents. Tinc algunes altres receptes d’aquell dia pendents, ja les aniré penjant.

Ingredients:
- 4 llaunes de 60 gr. de tonyina, escorregudes
- 50 gr. de tomàquet fregit
- 60 gr. de nata líquida
- 4 ous
- 100 gr de formatge ratllat
- sal i pebre
- herbes provençals
- 1 cullerada de postres de llevat Royal

Escalfar el forn a 220ºC.

Batre els ous i barrejar amb la resta d’ingredients, menys la tonyina, amb la batedora elèctrica.
Afegir-hi la tonyina esmicolada i barrejar amb una espàtula.

Engreixar uns motlles (van molt bé els spays que ha ara per això) i omplir-los amb la barreja.
Posar al forn uns 15 minuts (segons la mida del motlle que fem servir).

NOTA: es poden fer amb salmó fumat o sobrassada (d'aquesta una mica menys per què és molt grassa)

dijous, 4 de febrer del 2010

Blinis de patata i salmó fumat amb salsa de mostassa

6 Comentaris / Cliqueu per llegir-los i escriu-ne
Una senzilla recepta que Pep Nogué ens va ensenyar i que, em consta, que una participant va fer aquell mateix vespre. Estaven genials.

Ingredients:
- 250 gr. de puré de patata
- 4 rovells d'ou
- 2 clares d'ou
- 50 gr. de farina
- 230 ml. de nata líquida
- sal
- 20 trossos de salmó fumat
- 25 gr. de mostassa antiga
- 100 ml. d'oli d'oliva verge
- 150 gr. d'herbes de canonges
- 50 gr. d'ous de salmó
- 50 gr. de germinat d'alfals

Barrejar el puré de patata, els rovells, les clares, la farina, 30 ml. de la nata líquida i un pols de sal amb l'ajut de la batedora elèctrica, fins que quedi una massa espessa homogènia i fina. Reservar-la en fred.

Per fer la salsa de mostassa posar al foc els 200 ml restants de nata líquida, la mostassa antiga i un pols de sal. Deixar coure un minut, remanar i ja està llesta. Si volem que quedi més cremosa, fora del foc, s'hi afegeix un rovell d'ou.

Posar una paella al foc amb un raig d'oli i quan sigui calent, anar-hi tirant petites cullerades de la pasta de blinis. Posar-hi un tros de salmó al damunt de cadascún i deixar coure uns segons fins que quedin rossos.
Girar-los i deixar coure 10 segons més per la part del salmó. Reservar en un plat amb paper de cuina.

Al fons d'un plat posar posar una mica de salsa i els blinis al damunt.
Decorar amb ous de salmó al damunt i uns brins de germinat. Al costat unes fulles de canonges amanides ab un pols de sal gruixuda i un fil d'oli d'oliva.

Aquest blinis es poden fer amb altres ingredients: làmines de ceps, botifarra negra...

dimarts, 26 de gener del 2010

Pep Nogué, la gran cuina de la senzillesa

10 Comentaris / Cliqueu per llegir-los i escriu-ne
L’Espai del consum de Bonpreu organitza, juntament amb en Pep Nogué, cursos de cuina on els productes amb DOP (Denominació d’Origen Protegida) i IGP (Indicació Geogràfica Protegida) en són els protagonistes.

Gaudir de les classes d’en Pep és gaudir d’una cuina senzilla, ben feta i extraordinària, i a més, aquest cop, va ser allò d’obrir la nevera i a veure que hi tinc. Una pràctica que m’encanta.

Dins l’explicació de les receptes podreu veure quantes varietats es poden fer amb les mateixes.


TERRINA DE “LLUÇETA” I BONÍTOL AMB AMANIDA DE MANDARINES

Ingredients:
- 300 gr. de bonítol, sense espines ni pell
- 300 gr. de “lluçeta”
- 150 gr. de mantega
- 1 ceba
- sal
- porradell picat
- espinacs
- 4 mandarines
- 1 dl. d’oli d’oliva verge


En Pep ens explica l’origen de la recepta, va ser pel homenatge-celebració dels 70 anys del poeta Miquel Martí i Pol que es va organitzar a Girona. En Pep va tenir el privilegi (paraules seves) de participar en la realització de l’àpat, i va realitzar aquest per tal d’adaptar-se a la dieta del nostre poeta.

És pot fer amb qualsevol peix que tinguem a la nevera, un blanc i un de blau (per la proporció de grasses); la ceba millor tendre, doncs no necessita tanta cocció; el porradell es pot substituir per qualsevol altre herba, com fonoll a l’estiu, anet... S’hi poden afegir verdures, pastanaga picada, pebrot vermell o verd... Es pot canviar els espinacs per enciam.

Pelar i trinxar la ceba ben petita.
Posar una cassola al foc, suau, i quan sigui fossa tirar-hi la ceba. Deixar-la coure poc a poc; poca estona especialment si és ceba tendra..

Tallar el bonítol i la lluçeta a daus. Quan la ceba estigui cuita però encara blanca, incorporar-los a la cassola i deixar-ho coure un parell de minuts. Poseu a punt de sal.

Un cop cuit (aquests peixos necessiten poca cocció), retirar del foc i triturar amb la batedora elèctrica. Ha de quedar fi. Afegir-hi el porradell picat.

Mentre haureu escaldat les fulles d’espinacs (20 segons), les haureu refredat en aigua i gel i assecat amb un paper absorbent. Encamiseu un motlle amb elles.

Ompliu el motlle amb el triturat de peixos i deixeu-lo refredar a la nevera unes 4 hores.

Feu una amanida amb espinats i mandarines (pelades a sang, sense la pell blanca) i tallades a dauets petits.

Talleu la terrina a talls d’un centímetre de gruix i acompanyeu de l’amanida.

Podeu fer una vinagreta amb el suc d’una mandarina, oli i sal per amanir la terrina i l’amanida.

dimecres, 1 d’abril del 2009

Salmó a la taronja al vapor

17 Comentaris / Cliqueu per llegir-los i escriu-ne
Recepta per al microones amb l’estri de Lékué per coure al vapor.


Ingredients:
- un llom de salmó
- anet fresc
- una taronja
- sal grossa de guerandain


Picar ben fi l’anet fresc. Tallar la taronja a llunes primes.

Posar el llom de salmó a dins estoig de vapor Lékué, posar-hi una mica de sal grosa per sobre. Espolsar-lo amb l’anet picat i repartir la taronja per sobre i els costats.

Tancar l’estoig posar-lo al microones durant 2-3 minuts segons us agradi el salmó més o menys cuit.

dilluns, 19 de gener del 2009

Salmó amb raïm al cava

5 Comentaris / Cliqueu per llegir-los i escriu-ne
Ingredients:
- 4 talls de salmó d’uns tres centímetres de gruix
- 25 gr. de mantega
- 250 gr. de raïm negre
- 1 got de cava
- ½ got de crema de llet
- sal i pebre blanc


Se li treuen les espines i la pell al salmó, es posen en una font que pugui anar al forn, que prèviament haurem untant amb mantega.
Es salpebre, i sobre cada tros de salmó s’hi posa un trosset de mantega. Es banya amb el cava i es posa al forn, escalfat a 200ºC, durant uns cinc minuts.

Mentre pelem i netegem de llavors els grans de raïm.

Passats aquests cinc minuts, que suposen mitja cocció del salmó, si posa la crema de llet i els grans de raïm.

Es torna posar al forn uns cinc minuts més.
El període total de cocció no ha de ser superior de 8 o 10 minuts, així el salmó es manté tendre en l’interior.

dimecres, 14 de gener del 2009

Crestes de provolone amb salmó fumat i espinacs

8 Comentaris / Cliqueu per llegir-los i escriu-ne
El Provolone és un formatge italià que a mi m’agrada molt tallat gruixut i a la planxa amb herbes i pebre. Fa temps em varen donar un prospecte amb receptes i en tenia algunes pendents, aquesta n’és una. La recepta original portava panses, que a mi no m’agraden i orenga en comptes d’anet.

Ingredients:
- 8 discs fins de provolone
- 200 gr. de salmó fumat
- 50 gr. d’espinacs frescos
- oli d’oliva verge
- pinyons
- anet fresc picat fi

Escalfar deu segons els discs de provolone al forn (180ºC) per tal que siguin fàcils de doblegar.

Fer una barreja amb el salmó picat, els espinacs picats, els pinyons, l’anet. Farcir els discs amb la barreja. Doblegar els disc tal fossin crestes, tot fent pressió a les bores amb una forquilla per que quedin enganxats.

Escalfar una planxa i escalfar les crestes pels dos costats. Servir amb oli d’oliva, i si es vol amb sal maldon i pebre per sobre.

dilluns, 24 de novembre del 2008

Pallarde de salmó i musclos amb holandesa d'herbes fresques

8 Comentaris / Cliqueu per llegir-los i escriu-ne

Magnífica crònica del Manel a Cuinar és generós del curs de cuina amb en Pep Nogué a Bonpreu del dijous passat.
Per tant jo passaré a penjar les receptes i en el post anterior l’àlbum de fotos de la trobada.


Ingredients:
- 300 gr. de salmó fumat, o fresc
- 40 musclos oberts al vapor i sense closca
- 5 rovells d'ou
- el suc de mitja llimona
- sal
- 50 ml. de vermut blanc
- 500 gr. de mantega
- alfàbrega, porradell, celiandre
- un got amb aigua dels musclos

Posar a fondre la mantega sense que arribi a bullir.

Aquí ens va explicar la manera de veure si una mantega és de qualitat, en fondre la bona fa poca escuma i poc xerigot o sèrum.

Posar en una safata que pugui anar al forn, un llit de salmó (tallat tipus carpaccio si es fresc) i, al damunt, els musclos sense aigua.

Aquí amplia els peixos amb els quals es pot fer la recepta, a part del salmó fresc, amb orada, llobarro...

Per fer la salsa cal emulsionar al bany maria els rovells amb el suc de mitja llimona, un pols de sal i, per aquesta recepta, un raig d'aigua dels musclos i un raig de vermut. S'ha d'anar batent amb intensitat fins que prengui una consistència que comenci a ser espesa.

Un cop estigui emulsionat ho treiem del bany maria i hi anem afegint la mantega fossa, sense l'escuma de ha quedat dalt i amb compte de no tirar-hi el xerigot que ha quedat abaix.

A mida que hi afegim la mantega fossa no deixem de batre la barreja. Ha de quedar una salsa ben emulsionada.

En cas que haguem de fer-la servir més tard, s'hi pot afegir un petit raig de nata per tal que no es talli.

Hi afegim les herbes aromàtiques picades ben fines i comprovem el punt de sal.

Escampar la salsa per sobre els muscos i salmó i posar-ho a gratinar al forn.
Servir ben calent.

Notes
D'aquí en va sortir una altra recepta amb rogers passats poc per la paella, i una holandesa feta amb la ratlladura de la pell d'una taronja. Posat al forn i gratinat.
També la possibilitat de fer una holandesa dolça (per cada 2 rovells, 50 gr. de sucre), escampada sobre un llit de maduixes i gratinada al forn.

dilluns, 11 d’agost del 2008

Croquetes de salmó fumat

5 Comentaris / Cliqueu per llegir-los i escriu-ne
Una sèrie de receptes del llibre “Cuinar per ser feliç” de la Carme Ruscalleda, uns dels meus llibres de cuina preferits; algunes de les receptes les he provat o fet fa un temps, i sempre les tinc presents per tornar-hi.

Ingredients:
- 200 gr. de salmó fumat a dauets
- 1 ceba
- 500 ml. de llet
- 3 rovells d'ou
- 100 gr. de farina de blat
- 50 gr. de farina de blat de moro (Maizena)
- sal, pebre blanc, nou moscada
- oli verge d'oliva
- 3 clares
- pa ratllat

En una paella fonda i prou gran per la quantitat de croquetes que volem fer, sofregim la ceba picada molt fina en un fil d'oli, durant 20 minuts.

En un bol a part, barrejar el salmó, la llet, les dues farines, els 3 rovells, sal un xic de pebre i un polsim de nou moscada. Barrejar-ho bé.

Abocar la barreja a la paella on tenim la ceba sofregint i, a mig foc, seguim amb la cocció, sense parar de remenar. La massa ha d'esdevenir una pasta fina i brillant, que per si mateixa es desenganxa de les parets on l'estem cuinant. Uns 10 minuts.

Només ens queda abocar la pasta de les croquetes en un atuell adequat i esperar que es refredi.
Li donem forma de croquetes, les passem per les clares i les arrebossem amb el pa ratllat. Les fregim amb oli d'oliva calent al punt.

Segueixen aquest bloc